به نقل از پایگاه اینترنتی تلگراف؛ موسسه غیر دولتی «خانه آزادی» اعلام کرد حقوق سیاسی و مدنی در ترکیه تحت حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور طی سال های اخیر تضعیف شده است و ترکیه دیگر یک کشور آزاد محسوب نمی شود.

ترکیه دیگر یک کشور آزاد نیست

بر اساس گزارش «آزادی در جهان» که موسسه غیر دولتی «خانه آزادی» مستقر در واشنگتن  هر سال منتشر می کند ترکیه دیگر یک کشور آزاد نیست. این کشور برای نخستین بار در سال 1999 در فهرست کشورهای آزاد قرار گرفت ولی به واسطه اینکه حقوق سیاسی و مدنی آن  طی 4 سال اخیر در سراشیبی سقوط قرار گرفته، نام این کشور از فهرست کشورهای آزاد جهان حذف شده است.

در این گزارش آمده است: سیاست های اردوغان در برخورد با مخالفان پس از کودتای نافرجام سال 2015 و برگزاری همه پرسی در سال 2017 که موجب افزایش قدرت رئیس جمهور می شد، تاثیر چشمگیری در خروج نام ترکیه از فهرست کشورهای آزاد جهان دارد. از سوی دیگر، اقدامات اردوغان در اخراج شهرداران و جایگزینی آنها با گزینه های مورد نظر خود از میان متحدانش، و همچنین بازداشت فعالان حقوق بشر و معرفی آنها به عنوان دشمنان ترکیه، آزادی در این کشور را زیر سوال برده است.

ترکیه دیگر یک کشور آزاد نیست

«مایکل آبراموویتز»، رئیس موسسه خانه آزادی معتقد است عبور ترکیه از مرحله «کمی آزاد» به «بدون آزادی» به معنای قرار گرفتن در سراشیبی خروج از آزادی است. او گفت: نمره ترکیه از سال 2014 به دلیل سرکوب یک سری اعتراضات در خصوص آزادی رسانه ها، احزاب سیاسی، دستگاه قضا و نظام انتخاباتی کاهش یافت و با  کنترل شخصی اردوغان بر دولت و جامعه، آزادی در این کشور تضعیف شده است.

دولت ترکیه تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

در این گزارش همچنین تصویری مبهم از وضع آزادی در سراسر جهان تداعی شده است که نشان می دهد طی 12 سال گذشته «آزادی» در جهان رو به کاهش بوده است.  علاوه بر ترکیه، 70 کشور دیگر جهان با بحران در حقوق سیاسی و مدنی مواجه هستند. حدود 39 درصد از جمعیت 7 میلیارد و 600 میلیون نفری جهان در کشورهای کاملا آزاد زندگی می کنند. 24 درصد از جمعیت جهان در کشورهای نیمه آزاد و 37 درصد  در کشورهای غیرآزاد به سر می برند.

بر اساس این گزارش فقط 35 کشور جهان موفق شدند امتیاز خود را در زمینه آزادی افزایش دهند.

موسسه خانه آزادی در بررسی های خود به این نتیجه رسید که نمره آزادی در آمریکای تحت حکومت دونالد ترامپ کاهش یافته است. کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند فنلاند، سوئد و نروژ  با امتیاز 100 از کشورهای کاملا آزاد محسوب می شوند. عربستان و اریتره نیز در کنار ترکیه از کشورهای بدون آزادی هستند.