محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از ظهر چهارشنبه در رأس هیأتی به منظور رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود وارد مسکو شد،‌ در حضور چند ساعته‌اش در این شهر با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و آخرین روند اجرای برجام به گفت‌وگو نشست.

ظریف در پایان این سفر چند ساعته راهی بروکسل مقر اتحادیه اروپا شد و فردا (پنجشنبه) قرار است در نشستی با حضور وزرای خارجه سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین روند اجرای برجام شرکت کند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کند.

ظریف در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران درباره محورهای مورد گفت‌وگو در سفرش به مسکو افزود: روابط ما با روسیه راهبردی است و همسایه مهم ما و یکی از اعضای مهم 1+5 است که در گفت‌وگوهای مربوط به برجام نقش بسیار مهم و محوری را ایفا کرد و در 2 سال گذشته در روند اجرای برجام نقش بسیار اساسی داشته و در شورای امنیت نیز در این 2 سال از حمایت روسیه در راستای منافع ایران برخوردار بوده‌ایم.

ظریف ادامه داد: امروز در مسکو و برای مشورت قبل از اجلاس فردا (پنجشنبه) با وزرای خارجه 3 عضو اتحادیه اروپا و موگرینی در بروکسل، با آقای لاوروف به خصوص در مورد سیاست‌های مخرب آمریکا درباره برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: جامعه بین‌المللی کاملا به روشنی نشان داده که از سیاست‌های آمریکا حمایت نمی‌کند و این سیاست‌ها را مخرب می‌داند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران گفت: جمعه هفته گذشته شورای امنیت جلسه بسیار بی موردی را برگزار کرد و اصل تشکیل جلسه از نظر ما کار بسیار غلط و خطرناکی برای شورای امنیت بود، وقتی جلسه تشکیل شد علی‌رغم فشا‌رهای آمریکا نشان داده شد که آمریکا کاملا در جلسه منزوی بود و تقریبا تمام کشورهایی که در اجلاس سخنرانی کردند بر اجرای برجام و ضرورت اجرای آن تأکید کردند و این نشانگر اجماعی در جامعه جهانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این اجماع جهانی باید تبدیل به اقدام شود، ایالات متحده آمریکا باید از یک طرف این اجماع جامعه جهانی را متوجه شود و براساس آن سیاست‌هایش را اصلاح کند و از طرف دیگر جامعه جهانی نیاز دارد اگر تمایل دارد برجام ادامه یابد، در برابر هر اقدام خلاف برجام آمریکا ایستادگی کند.

ظریف بیان کرد: این موضوع بحثی است که امروز و فردا دنبال خواهیم کرد و منتظر اقدامات بعدی کشورها خواهیم بود.

*ایران انتخاب‌های گوناگونی دارد/ترامپ هم هنوز اطلاع ندارد چکار می‌خواهد بکند

وی یادآور شد: البته ایران انتخاب‌های گوناگونی دارد و در همه انتخاب‌ها حتما منافع مردم حفظ خواهد شد و به نظر ما منافع تقویت خواهد شد.

ظریف در پیش‌بینی از تصمیم ترامپ درباره برجام، با بیان اینکه معلوم نیست، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های آقای ترامپ این است که قابل پیش بینی نباشد، البته ایشان در حدی این سیاست‌ را به نهایت خودش رسانده که آمریکا دیگر خیلی قابل اعتماد برای هیچ یک از شرکا نیست.

وزیر خارجه درباره اطلاع اروپایی‌ها از تصمیم ترامپ نیز گفت: بعید می‌دانم خود ترامپ هنوز اطلاع داشته باشد که چکار می‌خواهد بکند، ولی حتما اروپایی‌ها هنوز اطلاع ندارند ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت.

وی درباره قطعنامه شب گذشته کنگره آمریکا درباره آشوب‌های اخیر در ایران نیز بیان کرد: مردم ما نشان دادند که از یک طرف بر حقوقشان مصر هستند و دولت و حاکمیت ایران هم به رعایت حقوق مردم که هم حق انتخاب و نقد دارند، تأکید دارد. این در حالی است که متحدان آمریکا در منطقه هیچ یک از این حقوق را برای مردم خود تأمین نمی‌کنند و نه دولت آمریکا و نه مجلس نمایندگان آمریکا، هیچ نگرانی از این واقعیت ندارند،

وزیر خارجه افزود: حنای این ادعاها رنگی برای هیچکس ندارد بخصوص برای مردم ایران.

ظریف درباره اینکه چقدر بر روی حمایت روسیه حساب می‌کنید؟ افزود: ما بیش از همه بر مردم خود حساب می‌کنیم، همواره گفتیم امنیت، آرامش و پیشرفت اقتصادی خود را از مردم خودمان داریم. روسیه همسایه مهمی برای ایران است و روابط بسیار خوبی داریم، همکاری‌های راهبردی و اقتصادی بسیار خوبی داریم و اطمینان داریم روسیه این همکاری‌ها که در جهت منافع دو کشور است، ادامه خواهد داد.

*نشست بروکسل

بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره دعوت موگرینی از ظریف برای برگزاری نشستی با حضور وزرای خارجه 3 کشور اروپایی (انگلستان، آلمان و فرانسه) که برخی رسانه‌ها آن را گفت‌وگو درباره اوضاع داخلی ایران عنوان کرده بودند، خاطرنشان کرد: آنچه که در برخی رسانه‌های وابسته رژیم صهیونیستی و به عمد و با اهداف مشخص در این خصوص مطرح شد قلب واقعیت و دروغ بود، ما با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی روابط سازنده و مستمری داریم و دیالوگ، تماس و گفت‌وگو با آنها به طور مرتب وجود دارد.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی زمانی که می‌تواند در حوزه برجام و مسئله برجام در 22 دی‌ماه (13 ژانویه) اتفاق بیفتد، خانم موگرینی از آقای ظریف و 3 وزیر اروپایی برای برگزاری نشستی پیرامون برجام و آنچه که می‌تواند اتفاق بیفتد، دعوت کرده تا صحبت و رایزنی‌های لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: این نشست در روزهای پایانی هفته جاری در مقر اتحادیه اروپا و در دفتر خانم موگرینی در بروکسل برگزار خواهد شد و مرتبط کردن این نشست با مسائل داخلی ایران و ربط آن با این سفر که منابع آن مشخص است و با اهداف کینه‌توزانه صورت گرفته است،درست نیست.

قاسمی تصریح کرد: موضوع صرفاً در خصوص برجام و مرتبط با برجام و مذاکره با اروپا در این خصوص خواهد بود. ما قطعاً در تماس‌هایی که با اروپایی‌ها خواهیم داشت می‌توانیم در مورد مسائل مختلف از جمله خلیج فارس و ... از فرصت استفاده کرده و در این خصوص صحبت کنیم. در این گفت‌وگوها می‌تواند خیلی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شود، ولی بحث اساسی و فلسفه دعوت و نشست، برجام خواهد بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا روز جمعه قرار است یکبار دیگر درباره تمدید معافیت‌های تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند.

ترامپ اواسط ماه ژانویه با دو ضر‌ب‌الاجل روبرو است و یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام است.