اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (یکشنبه، 10 دی ماه) در محل وزارت کشور برگزارشد، اظهار کرد: امنیت و آرامش در هر جامعه‌ای از مسائل مهم و قابل توجه است و دولت‌ها در این بستر می‌توانند برنامه‌های خود  را اجرایی کنند.

 وی درباره تعطیلی شبکه‌های مجازی از قبیل تلگرام و  اینستاگرام در تجمعات اخیر گفت: موضع دولت در خصوص تعطیلی شبکه‌های مجازی روشن است و قصد ندارد آنها را تعطیل کند اما وقتی اختلالی در نظم عمومی ایجاد شود طبیعی است که به شکل مقطعی، دست به محدودیت بزنیم.

 معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه وظایف مسئولان و قوای سه گانه در جریان تجمعات چیست،‌گفت: طبق نظر امام راحل مسئولان خادم مردم و مردم ولی نعمت مسئولان هستند، بر این اساس تمام دغدغه ما تامین رفاه و عزت مردم است لذا در تلاشیم عزت  و آرامش مردم را حفظ کنیم تا تعرضی به حقوق آنها صورت نگیرد.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: ممکن است برخی در داخل و خارج از کشور، انقلاب  نظام اسلامی را تهدید کنند اما  مردم با احساس وظیفه ملی و مذهبی خود وارد میدان می‌شوند و به دشمنان اجازه نخواهند داد اهداف خود را عملیاتی کنند زیرا آنها همواره حامی و پشتیبان منتخب هستند.

 وی اضافه کرد: دولت دوازدهم خود را دولت آسمانی و وابسته به غیب نمی‌داند که منش خود را از آسمان بگیرد بلکه این دولت خود را دولتی زمینی می‌داند و برای شنیدن نقد منتقدان گوشی شنوا دارد.

 جبارزاده اظهار کرد: برای کسانی که با شکل گیری تجمعات و اعتراض‌ها اظهار خوشحالی می‌کنند باید متاسف بود چرا که اینگونه اقدامات بر خلاف منافع ملی و میهنی ما شکل گرفته و امیدواریم با همیاری و همدلی این موارد رفع و اهداف مختلف دولت در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و... محقق شود.

 معاون سیاسی وزیر کشور درباره صدور مجوز برای برگزاری تجمعات خاطر نشان کرد: احزاب،‌ تشکل‌ها و واحدهای صنفی در زمینه صدور مجوز برای برگزاری تجمع فعالیت دارند بر  این اساس درخواست‌های مختلف به این نهادها ارسال می‌شود و این مسئولیت در استان‌ها بر عهده استانداری‌ها قرار دارد.

 وی ادامه داد: اگر عده‌ای قصد داشته باشند با همراهی 200 یا 300 نفر تجمعی برگزار کنند باید اعلام کنم این اقدام باعث سلب آرامش مردم می‌شود و غیر قانونی خواهد بود.

جبارزاده همچنین درباره تعداد بازداشت شدگان و حضور برخی نمایندگان مجلس در جریان تجمعات اخیر متذکر شد: اکنون در حال بررسی این موضوع و کسانی که پشت پرده این اتفاق بودند، هستیم لذا اگر کسی به اموال مردم تعرضی کند بازداشت می‌شود اما باید اعلام کنم که هنوز از آمار بازداشت شدگان در استان‌ها اطلاعی ندارم و اخباری در این زمینه منتشر نشده است.

 معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به معترضان کشته شده در استان لرستان گفت: حادثه لرستان در دست بررسی است و زمانی که پیگیری‌ها انجام شد در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد لذا تقاضا دارم در این زمینه عجله و اظهار نظر نادرستی صورت نگیرد زیرا  اگر صحبتی بر اساس اسناد موثق بیان نشود، در جامعه مشکل آفرین خواهد بود.

 جبارزاده افزود: هیچ‌یک از اصول قانون اساسی این موضوع را تایید نمی‌کند که هر زمان کسی قصد برگزاری تجمع داشته باشد می‌تواند این اقدام را انجام دهد بر این اساس تشخیص مخل بودن یا نبودن تجمعات بر عهده مرجع قانونی است.

 وی اضافه کرد: تقاضای متقاضیان هنگام صدور مجوز برای برگزاری هر نوع تجمع بررسی می‌شود و تا جایی که این تجمعات و اعتراض‌ها به حق دیگران خللی وارد نکند مجوز برگزاری تجمعات را صادر می‌کنیم.

 معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی از آن ایرانیان است و باید در همه شرایط آن را حفظ کنیم و همانطور که در طول تاریخ آن را حفظ کرده‌ایم باید برای ادامه رسالت، تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

 وی گفت:‌در اردیبهشت ماه امسال شور رو شوق بالایی ایجاد شد علی‌رغم تبلیغات بد خواهان که قصد داشتند انتخاباتی بی جان و کم رونق برگزار شود، مردم انتخاباتی پر شور و باشکوه آفریدند و همانطور که می‌دانید 40 میلیون نفر به پای صندوق رای آمدند. 

 جبارزاده تصریح کرد: مردم کشورمان همواره روزهایی همچون برگزاری انتخابات پر شور را پشت سر گذاشتند و انتخابات امسال هم در فضایی امن برگزار شد به طوری که این انتخابات به بهترین نحو به نتیجه رسید بدون ابطال حتی یک صندوق رای، این حماسه هم سپری شد.

 معاون سیاسی وزیر کشور افزود: مردم ایران خود از مسائل  سیاسی آگاهی دارند و صاحب  تحلیل  هستند آنها از رخدادهای کشور آگاهی دارند حتی روستائیان تحلیلی بیان می‌کنند که تصور می‌شود سال‌ها در کلاس درس  و تحلیل سیاسی حضور داشتند. 

 وی یادآور شد: آگاهی مردم از مسائل سیاسی کشور عامل پیروزی و موفقیت کشور است چرا که آنها با دیدگاه خودشان وظیفه ملی،‌ میهنی و انقلابی خود را ادا می‌کنند.

 جبارزاده گفت: بعد از انتخاب کابینه و دولت،‌ زمزمه‌های مختلفی علیه دولت نوپا مطرح شد به طوری که هنوز دولت اولین لایحه  بودجه را تقدیم مجلس نکرده بود اما بر روی نقاط مثبت کابینه جدید دست گذاشته شد.

 معاون سیاسی وزیر کشور افزود: بزرگترین دستاورد کشور در 5 سال گذشته تامین امنیت است و این به عنوان موضوعی قابل توجه بوده که کشورهای دنیا هم ایران را به عنوان جزیره‌ای امن می‌دانند.

 وی متذکر شد: زمانی که گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف عملیات انجام می‌دادند شهرها و روستاهای کشورمان در امنیت قرار داشت.

 جبارزاده بیان کرد: ممکن است دستاورد ارزشمند امنیت برای برخی که علاقه مند  به کشور و نظام نیستند آزار دهنده باشد چرا که آمریکا با قدرت قابل توجه خود مورد حملات تروریستی قرار گرفته لذا طبیعی است برخی بخواهند امنیت ما را خدشه دار کنند.

 معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد:‌یکی از اقدامات موفق دولت یازدهم در حوزه سلامت صورت گرفت به طوری که امروز هیچکسی بدون پوشش بیمه درمانی نیست مگر اینکه آن فرد تمایلی به استفاده از بیمه درمانی نداشته باشد.

 وی تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم منفی 6 درصد بود همچنین خالص اشتغال ایجاد شده هم به صفر رسیده بود در صورتی که تمام این پارامترها در دولت یازدهم رو به بهبودی رفت به طوری که امروز تمام صاحب نظران دنیا و سازمانهای مختلف که وظیفه کنترل شاخص‌های اقتصادی کشورها را بر عهده دارند،‌ رشد اقتصادی ایران را مثبت اعلام کرده‌اند.

 جبارزاده متذکر شد: نخستین موضوعی که به آن افتخار می‌کنیم امنیت است و اگر مسئله‌ای آن را تهدید کند هیچ کشوری نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی داشته باشد.

 معاون سیاسی وزیر کشور گفت: همواره جوانان جز اقشار مورد توجه رئیس جمهور بودند و به یاد ندارم جلسه‌ای تشکیل شده باشد و آقای روحانی سفارش مردم و جوانان را به مسئولان نکرده باشد. البته حقوق شهروندی و ابلاغ آن به دستگاه‌های مختلف هم تبیین شده است.

 وی افزود: تکیه‌گاه دولت به قشر جوان جامعه است به طوری که می‌توان گفت دولت دوازدهم دولت منتخب جوانان است و ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور در زمان انتخابات هم مملو از حضور جوانان بود.

 جبارزاده بیان کرد: در 4 سال گذشته بیشترین میزان تجمعات در شهرها و استان‌های مختلف صورت گرفته است زمانی که بنده به عنوان استاندار در دولت فعالیت داشتم مردم در جلوی استانداری تجمع می‌کردند و در واقع می‌دانستیم که آنها مسئولان را پناه خود می‌دانند بنابراین آنها را به مکان مناسبی منتقل می‌کردیم تا به مشکلاتشان رسیدگی کنیم.

 معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: دردوره های مختلف همواره تجمع و اعتراض مردم وجود داشته است در این راستا می‌توان به تجمعات سپرده‌‌گذاران موسسات غیرمجاز اشاره کرد که دولت مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد و اموال 98 درصد از سپرده‌گذاران را به آنها پرداخت کرد.

 وی  ادامه داد:‌ زمانی برگزاری تجمعات و اعتراض‌ها مشکل و مانع ایجاد می‌کند که آن اعتراض با تعرض به جان و مال و ناموس مردم همراه باشد لذا در این شرایط دولت حافظ و مسئول جان و مال و ناموس مردم خواهد بود.

 جبارزاده با بیان اینکه هر اتفاقی که رخ می‌دهد دارای جعبه سیاه است، گفت: با شگل گیری هر رویداد باید جعبه سیاه آن مورد بررسی قرار گیرد اتفاقات و اعتراض‌ها جعبه سیاهی دارد و با ید تلاش کنیم تا همه جوانب آن را مورد توجه قرار دهیم.