به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه « نیزاویسیمایا گازیه تا» ، یک مقام نظامی-سیاسی خبر روزنامه « القدس العربی» چاپ لندن در مورد اینکه سامانه های دفاع ضد موشکی « اس-۳۰۰» روسی به همراه مشاورین نظامی از هم اکنون در خاک سوریه مستقر هستند را مورد تایید قرار داد. ظاهرا تحویل این نوع تجهیزات نظامی به سوریه طی دو سال گذشته به شکل کاملا مخفیانه انجام می شده است. بدین ترتیب در حال حاضر هر ۴ سامانه دفاع ضد موشکی اس-۳۰۰ که قرارداد مربوط به آن در سال ۲۰۱۰ بین مسکو و دمشق امضاء شه بود، به این کشور تحویل داده شده است.

این روزنامه می افزاید، این تجهیزات تدافعی در مناطقی که اکثر ساکنین آنها شیعه بوده و نسبت به رژیم" بشار اسد" وفادار هستند، مستقر شده اند.

بعید نیست که این مسئله در دیدار روز سه شنبه" ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با بنیامین نتانیاهو نیز مطرح شده باشد. روسیه در این خصوص نمی خواهد چیزی را از اسرائیل پنهان کند. چرا که موشک های اس-۳۰۰ از جمله تجهیزات شامل تحریم برای سوریه نبوده و صرفا جنبه دفاعی دارند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: رسانه های خارجی از همان سال ۲۰۱۱ به این طرف هر از چند گاهی به مسئله ارسال موشک های اس-۳۰۰ روسی به سوریه پرداختند، ولی این مسئله بعد از حمله هوایی اخیر اسرئیل به خاک سوریه بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

" مارات موسین" مدیر آژانس خبری « آنا-نیوز» که خبرنگاران آن بطور دائم در جبهه های ارتش سوریه حضور دارند، در گفت وگو با خبرنگار نیزاویسیمایا گفته است: این احتمال بسیار قوی است که سامانه های موشکی اس-۳۰۰ از هم اکنون در خاک سوریه مستقر شده باشند. مسکو طی سال های اخیر کمک های نظامی-فنی زیادی به دمشق نموده که از جمله آنها، مدرنیزه سازی بسیاری از سامانه های دفاع ضد هوایی این کشور است که از دوران اتحاد جماهیر شوروی به سوریه فروخته شده بود.

به گفته وی، در این رابطه حتی مشاورین نظامی روسی در سوریه حضور دارند تا در اقدامات مربوط به حالت آماده باش نظامی در آوردن این تجیهزات به نظامیان سوری کمک کنند.