به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا) ، لى باو دونگ، نماینده چین در سازمان ملل با اعتراض به قطعنامه مجمع عمومی علیه سوریه گفت: چین همواره معتقد است راه حل سیاسی تنها راه برون رفت از بحران سوریه است و آینده و سرنوشت سوریه را ملت سوریه بدون دخالت خارجی تعیین خواهد کرد.

نماینده چین گفت: چین نیز همچون دیگر کشورهای عضو، نگران این قطعنامه علیه سوریه است سازمان ملل باید برای حل بحران در سوریه اقدام کند ما خشونت ها علیه غیرنظامیان را در سوریه محکوم می کنیم، خشونت بحران را حل نمی کند زیرا تنها به ریخته شدن بیشتر خون ها و گسترش تروریسم و افراط گرایی و وخیم تر شدن بحران منجر می شود.

نماینده چین گفت: جامعه بین المللی باید به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

خورخی فالیرو، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل تأکید کرد: محتوای این قطعنامه سیاسی، نابرابر و جانبدارانه است و به جای صلح مایل به صلح است و حاکمیت سوریه را نقض می کند و باعث وخیم تر شدن اوضاع در منطقه می شود و بر امنیت و ثبات بین المللی تأثیر منفی می گذارد.

نماینده بولیوی نیز این قطعنامه را نابرابر، جانبدارانه و غیرواقعی خواند و گفت: این قطعنامه نیروهای معارض در سوریه را مسئول خشونت ها و جرایمی که در سوریه مرتکب می شوند، محسوب نمی کند.

نماینده بولیوی گفت: صدور این قطعنامه که تنها بر اساس رایزنی هایی تنگ نظرانه صورت گرفته در زمان کنونی شک و تردیدها را درباره غرض از صدور آن برانگیخته است به خصوص که روسیه و آمریکا در زمان کنونی خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی برای حمایت از راه حل سیاسی در قبال سوریه شده اند.

نماینده بولیوی گفت: این قطعنامه برای مقابله با وقوع خشونت ها در سوریه نیست بلکه هیزم بیشتری به آتش درگیری ا در سوریه می افکند.

نماینده بولیوی تاکید کرد: اهداف این قطعنامه کاملا روشن است زیرا بخشی از سیاست برخی کشورها برای سیطره بر منطقه و ثروت های آن است.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی قطر به سازمان ملل مخالفت کرد و گفت: این پیش نویس ناقض منشور سازمان ملل و قواعد قانون بین الملل است.

وی درخواست کرد به حاکمیت سوریه بر اساس منشور سازمان ملل احترام گذاشته شود.

نماینده نیکاراگوئه در سازمان ملل گفت که کشورش با پیش نویس این قطعنامه مخالف است زیرا به حل بحران در سوریه کمک نمی کند بلکه به جنگ و ادامه خشونت تشویق و به حمله و تجاوز دعوت می کند و به حمایت از گروه های مسلح مشروعیت می دهد.

نماینده تانزانیا نیز تاکید کرد: این قطعنامه موجب توقف خشونت ها و خونریزی ها در سوریه نمی شود.

وی افزود: طرف های درگیر در سوریه باید به پای میز گفت وگو بنشینند و ارسال سلاح و گروه های تروریستی به سوریه خطری برای ثبات منطقه خواهد شد.

دومیسانى کومالو، نماینده آفریقای جنوبی گفت: با صدور این قطعنامه اوضاع در سوریه بحرانی تر می شود زیرا این قطعنامه قابل قبول نبود و محتوای آن نابرابر و تنها جانبداری از یک طرف درگیری در سوریه بود.

نماینده آفریقای جنوبی بر تعهد کشورش در احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت: تنها راه حل بحران سوریه اجرای بیانیه نو است که جامعه بین المللی آن را تایید می کند. این قطعنامه خواستار مسلح کردن معارضان می شود در حالی بهتر بود در قطعنامه راهی برای بهبود اوضاع انسانی در سوریه ذکر شود.

وی افزود: ملت سوریه خود سرنوشتش را تعیین می کند و اهدافش را بدون دخالت خارجی محقق می کند.

نماینده آفریقای جنوبی تصویب عجولانه قطعنامه در سایه توافق روسیه و آمریکا برای حل سیاسی بحران سوریه را عجیب دانست و گفت: جای تاسف است که شورای امنیت درباره حل بحران سوریه به توافقی دست نیافت تا همه منطقه را از اغتشاشات سیاسی و اقتصادی نجات بدهد.