به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این چنین ائتلاف هایی که گفته می شود با هدف اجماع شکل می گیرند، هیچ گاه به پایان نمی رسند، زیرا اهداف اعلامی و اعمالی نامزدها با یکدیگر تفاوت دارد. نحوه عملکرد نامزدهایی از قبیل منوچهر متکی، سعید جلیلی، باهنر و محمدباقر قالیباف نشان می دهد که مکانیسم وارد شدن آنها به شکل معناداری با قواعد ائتلاف همخوانی ندارد. به گونه ای که بعضا هنگامی که نام این افراد در خروجی ائتلاف ها قرار نگرفته است، راه خروج از ائتلاف درپیش گرفته اند واجماع را از بین برده اند. این وضعیت تنها در جناح اصولگرا حاکم نیست، اصلاح طلبان هم که قادر به ایجاد اجماع و ائتلاف نبودند، صورت مساله را پاک کردند و به توصیه محمد خاتمی به هاشمی رو آوردند.

هفته گذشته کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اولین قدم را برای ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی با ثبت نام در انتخابات برداشتند، قدمی که نشان داد بسیاری از آنها به اولین لوازم ورود به عرصه رقابت بی بهره اند و حتی تاب ادامه فعالیت در چارچوب ائتلاف که زمانی به عضویت آن در آمدند و باید به آن پایبند باشند را ندارند که در این مسیر متکی، قالیباف، باهنر، هاشمی و جلیلی در صف اول ائتلاف شکنان هستند.

  در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری به مرور آخرین وضعیت ائتلاف پیشرفت، ائتلاف اکثریت اصولگرایان و آنچه که در جریان اصلاح طلبی از آن به عنوان ائتلاف یاد می شود پرداخته که به شرح ذیل است:

ائتلاف پیشرفت

ورود سعید جلیلی، هاشمی و رحیم مشایی محاسبات این ائتلاف پیشرفت را به چالش کشانده است. در حالیکه تا چندی پیش نظرسنجی ملاک تعیین نامزد این ائتلاف بود، اما اکنون نظر جامعتین هم مهم تلقی شده است. ولایتی و حداد عادل بیان کرده اند که به نظر جامعتین احترام می گذارند در حالیکه ساز قالیباف برای جدایی کوک شده است. محمد باقر قالیباف در نشست سراسری ستادهای مردمی خود، گفته است که با اتفاقات و وقایعی که در روز آخر ثبت نام افتاد، آرایش انتخاباتی دگرگون شده و باید گفت که موضوع ائتلاف، صورت مساله ای پاک شده است.

علی اکبر ولایتی نیز در با بیان اینکه" ائتلاف پیشرفت دچار رقابتهای داخلی نشده است و تابع تصمیم جامعتین خواهد بود" ، گفته است که در صورت حمایت جامعتین از سعید جلیلی، ائتلاف پیشرفت از وی حمایت خواهد کرد.

این عضو ائتلاف پیشرفت نظرسنجی را فقط یک معیار در ائتلاف پیشرفت دانسته است است و اظهار کرده است: در نهایت ما تابع نظر جامعتین هستیم؛ البته جامعتین به نظرسنجی هم توجه می کند.

وی همچنین با بیان اینکه" اگر تصمیم جامعتین این باشد که من کنار بروم، حتما این کار را انجام می دهم" ، اظهار کرد: درهای ائتلاف پیشرفت باز است. ما نمی دانستیم که جلیلی برای انتخابات ثبت نام می کند. اگر جامعتین از جلیلی حمایت کرد، ما هم از جلیلی حمایت می کنیم.

با این حال غلامعلی حدادعادل گفته است که اگر رأی جلیلی جهش داشته باشد، ائتلاف پیشرفت این واقعیت را نادیده نمی گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که" آیا نظر قالیباف هم همان نظر ائتلاف پیشرفت است" ، اظهار کرد: الان هیچ کس به نفع دیگری کنار نمی رود، اما نظر ما این است که اگر جلیلی در حد قابل توجهی رای داشته باشد، ائتلاف پیشرفت به آن توجه می کند.

حدادعادل در پایان گفت: ائتلاف پیشرفت هم به نظرسنجی توجه می کند و هم به نظر جامعتین؛ البته نظر جامعتین هم با وحدت است.

اصلاح طلبان

از مدت ها قبل حرف از آمدن هاشمی یا خاتمی در انتخابات مطرح شده بودکه البته هر دوی این افراد حضور خود را در انتخابات منتفی می دانستند و همزمان تلاش می کردند یکدیگر را قانع کنند که در انتخابات حضور یابند. هنگامی که اصلاح طلبان از حضور این دو نفر ناامید شدند و فرصت را در حال از دست رفتن دیدند، با چند نامزد وارد انتخابات شدند. اما حضور هاشمی در دقیقه ۹۰ در ستاد انتخابات وزارت کشور، تمام معادلات نه تنها اصلاح طلبان بلکه معادلات همه نیروهای سیاسی را به هم ریخت.

اصلاح طلبان نیز که قادر به ایجاد اجماع نبودند و با سه نامزد محمدرضا عارف، محمد شریعتمداری و مصطفی کواکبیان به صحنه آمده بوند، فرصت حضور هاشمی را غنیمت شمرده اند و به وی پناه برده اند. تا قبل از حضور هاشمی نه بزرگان اصلاح طلب اقبال چندانی به این نامزدها داشتند و نه نامزدها حاضر بودند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به نفع دیگری کنار بروند. شاید به همین دلیل که اصلاح طلبان قادر به ایجاد اجماع نبودند، صورت مساله را پاک کردند و به هاشمی روی آوردند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی

با وجودی که باقری لنکرانی به عنوان نامزد جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شد، اما بیژن نوباوه عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه سعید جلیلی دور از جبهه پایداری نیست، گفت: جلیلی در ابتدا یکی از گزینه های جبهه پایداری بود که به دلایلی ایشان به این شکل وارد عرصه انتخابات شد، اما هنوز جلیلی جزو گزینه های جبهه پایداری است.

با این حال محمدسلیمانی در مورد احتمال تغییر نظر جبهه پایداری و حمایت این جبهه از جلیلی گفت: ممکن است این اتفاق برعکس بیافتد، یعنی اینکه ممکن است جلیلی به نفع لنکرانی کنار بکشد، ما این احتمال را می دهیم ولی در جریان نیستم در این رابطه رایزنی شده است یا خیر. این عضو جبهه پایداری اظهار عقیده کرد که اگر جلیلی عاقلانه فکر و عمل کند، باید به نفع لنکرانی کنار رود.

از سویی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای تاکید کرد که تغییری در تصمیم این جبهه برای معرفی نامزد اصلح حاصل نشده است و حضور نامزدهای گفتمان انقلاب اسلامی برای گسترش مواضع گفتمانی، فرصت مناسبی است.

ائتلاف اکثریت اصولگرایان

در حالیکه نظرسنجی ملاک تعیین نامزد ائتلاف اکثریت بود و براساس همین نظرسنجی ها منوچهر متکی منتظر اعلام نامش به عنوان نامزد رسمی این ائتلاف بود، محمدحسن ابوترابی فرد به عنوان نامزد معرفی شد.

ابوترابی فرد که آخرین فردی بود که به این ائتلاف پیوسته بود، در ستاد انتخابات کشور درباره این که نتیجه ائتلاف اکثریت اصولگرایان (۳+۲) چه خواهد بود، گفت: دبیر ائتلاف نتیجه را اعلام کردند و بنده به عنوان برادر کوچک تر از این جمع به عنوان کاندیدای دوره یازدهم برگزیده شدم و ثبت نام کردم. ابوترابی فرد درباره خروجی اصلی ائتلاف و احتمال ثبت نام دیگر اعضای ائتلاف ۳+۲ گفت: متاسفم که برخی به دنبال این هستندکه اشکالی را مطرح کنند، ما باید نگاه مثبت داشته باشیم. ائتلاف یک گام بلند بود و همه اعضا نظرها را تایید کردند و در چارچوب توافق عمل شد.

با وجودی که باهنر پس از معرفی ابوترابی فرد اعلام کرده بود که در انتخابات ثبت نام نمی کند، محسن کوهکن عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرنگارایسنا گفت که در جلسه شنبه ۲۱اردیهشت این جبهه، ۱۶ تشکل از وی درخواست کردند که نامزد انتخابات شود.

امیر مقدم دبیر کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد محمدرضا باهنر نیز با بیان اینکه باهنر در نظرسنجی ها در بین مابقی اعضا رتبه اول را داشت گفت که فرآیند انتخاب گزینه این ائتلاف خارج از توافقات از پیش تعیین شده بوده است.

هرچند در پایان دوره ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نامی از باهنر در میان ثبت نام کنندگان وجود نداشت اما منوچهر متکی با حضور درستاد انتخابت کشور، به نوعی پایان ائتلاف ۲+۳ را اعلام کرد.

متکی گفت در ستاد انتخابات کشور گفت که ما پایبند اصول مصوب ائتلاف و تصمیم سازی براساس اتفاق آراء و خروجی داشتن بر اساس نظرسنجی ها هستیم. وی در جواب سوالی مبنی بر این که نامزد نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان کیست؟ گفت: تاریخ همه چیز را مشخص می کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در جلسه ائتلاف اصولگرایان خروجی ائتلاف تغییر کرده است، گفت: من در این جلسه حضور نداشتم.

در دانش سیاسی گفته شده است که کارویژه احزاب تربیت نیروهای سیاسی، تجمیع مطالبات عمومی وانتقال آن به حاکمیت و انتقال دغدغه های حاکمیتی به بدنه اجتماع است. تاریخ معاصر ایران آکنده از احزاب، تشکل ها و جناح هایی بوده است که یک شبه بوجود آمده اند و یکشبه هم محو شده اند.

از سویی فردگرایی در ناخوداگاه ذهن ایرانیان رسوخ کرده است به گونه ای که فرد ایرانی را از کار جمعی گریزان کرده است. فرهنگ سیاسی ایران کار جمعی را برنمی تابد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با وجود اینکه فعالیت احزاب قانونی شمرده شده است، اما احزاب و تشکل ها به جای آنکه کارویژه های خود را ایفا کنند، محفلی برای سهم خواهی افراد شده اند. دراین شرایط نباید انتظار داشت که ائتلاف ها به سرانجام برسد زیرا هنگامی که تلاش برای کسب قدرت بر تامین منافع عمومی و ملی تقدم می یابد، اجماع و ائتلاف معنا ندارد.