علی لاریجانی امشب در نشست خبری با بیان اینکه در گیلان باید تلاش شود تا اقتصاد کشاورز بچرخد اظهار کرد: محصول کشاورز باید برای بیرون ارزش داشته باشد اما نرخ‌های بانکی محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت است.

وی گفت: افراد متخصص در بخش‌های بیرونی آمادگی فعالیت دارند و حتماً توصیه می‌شود که مسؤولان استانی به این افراد توجه کنند و فعالیت‌های آنها بررسی شود و در صورت نیاز حتماً استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کرم ابریشم هم گوشه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی گیلان را روزی می‌گرفت که امروزه مقداری به دلیل برخی مشکلات کم شده که باید الآن باید تولیدش بیشتر شود.

لاریجانی با بیان اینکه محصول برنج باید به‌موقع به بازار بیاید، بیان کرد: مشکلات برنج گیلان و کشاورزان باید سریع حل شود، نمایندگان گیلان نمایندگان فعالی هستند و پیگیر این موضوع هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان‌هایی که قابلیت کارهای مهم غذایی و استراتژیک کشور رادارند تردید نباید شود، افزود: زنجیره کشاورزی را باید طوری سامان دهیم تا برای کشاورزی صرف کند، از رهبری درخواست کردیم 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه کشاورزی استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که کارآفرین هستند با سرعت بیایند و تقاضا دهند اگر طرح خوبی باشد ما حتماً پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم به‌خوبی درآمد روستا را افزایش دهیم.

لاریجانی با تأکید بر توسعه گردشگری گیلان گفت: گیلان امکانات خوبی دارد که دیگر استان‌ها ندارند مردم زیادی هستند که به خاطر طبیعت گیلان در اینجا زندگی می‌کنند یا هرساله چندین بار به اینجا سفر می‌کنند.

وی بابیان اینکه مشکل زباله یکی از چالش‌های اصلی گیلان است، افزود: این‌یک دغدغه‌ای است که باید حل شود و فناوری‌هایی است که زباله را تبدیل به برق می‌کند و یکی از اولویت‌های ما در برنامه ششم توسعه، محیط‌زیست است که در بودجه سال آینده هم این را مدنظر قرار می‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که در زمینهٔ زباله سرمایه‌گذاری کنند از صندوق توسعه ملی وام و تسهیلات می‌دهیم و صنعت ظرفیت اشتغال را ایجاد می‌کند و مخل محیط‌زیست نیست و صنعت می‌تواند ثروت زیاد برای منطقه ایجاد می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه گردشگری باید در گیلان در اولویت باشد، گفت: مناطق گردشگری زیبای گیلان محل زندگی تعداد زیادی از گردشگران است و باید به آن توجه ویژه شود و باید از بخش خصوصی استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه مشکل ما در اقتصاد حجیم بودن دولت است بیان کرد: دولت 2.5 میلیون کارمند دارد در حالی‌که کشور ژاپن 300 هزار کارمند دارد به همین دلیل هزینه‌های جاری ما زیاد شده است و بی‌تردید همه هزینه‌های کشور صرف امور جاری می‌شود قسمت عمرانی دولت اوراق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که اقتصاد ما باید مردمی شود و در آینده کشور ما در دست کارآفرین‌ها خواهد بود، کارمندان دولت می‌توانند کارآفرین باشند و تا زمانی که ثروت و تولید توسط تولیدکنندگان ایجاد نشود ما مشکل‌داریم، تولید را کارآفرین به وجود می‌آورد و کارمند فقط مصرف‌کننده است.

لاریجانی گفت: رسانه‌ها باید کارهای کارآفرین‌ها را به‌خوبی اطلاع‌رسانی کنند و نگاه آنها باید به فرصت‌های جدید را برای مردم تبیین کنند تا بتوانند در اقتصاد کشور مؤثر باشند و من این تقاضا را از رسانه‌ها دارم.

وی با بیان اینکه میزان راه‌آهن در کشور کم است، گفت: گیلان ظرفیت دارد و اقتصاد باید در دست مردم بوده زیرا جوان‌های ما فکرهای جدید در کار دارند و من آینده گیلان را روشن می‌بینم زیرا ظرفیت پیشرفت را دارد، باید تلاش کنیم تا تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره انسان‌های تأثیرگذار تاریخ گیلان افزود: میرزا کوچک نگاه ملی داشت و برای مبارزه با استکبار می‌جنگید و آیت‌الله بهجت فومنی یک عارف به‌تمام‌معنا بود و گیلان انسان‌های این‌چنینی فراوان دارد.

لاریجانی بیان کرد: وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست اما در زمینهٔ بین‌المللی در جهان اقتدار داریم و یک کشور بسیار مهم در دنیا هستیم و کشورهای قدرتمند دنیا بقیه کشوری منطقه خاورمیانه را عددی حساب نمی‌کنند و ما به دلیل مقابله با استکبار در منطقه حرف اول را می‌زنیم.

وی با اشاره به گفت‌وگو با یکی از سیاست‌مداران آمریکایی افزود: یکی از سیاست‌مداران بزرگ آمریکا به ما می‌گفت که در خاورمیانه دو کشور ایران و مصر مهم هستند زیرا بقیه را خودمان به وجود آورده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه‌های زیرساختی و روحیه عدالت‌خواهی خوب کار کرده‌ایم و در زمینه ثروت‌افزایی باید تلاش صورت بگیرد و باید تلاش کنیم که به ثروت‌های کشور اضافه شود.

 لاریجانی با اشاره به مسئله برجام گفت: یکی از دلایل پذیرش برجام، گشایش برای واحدهای تولیدی کشور بود، در حوزه اقتصاد مشکل زیاد داریم که حل آن زمان‌بر است و اگر همه اراده کنیم که به سمت تولید و صادرات برویم آینده خوبی خواهیم داشت که گیلان هم روزهای خوبی پیش رو دارد.