به گزارش پارس به نقل از ایرنا، سوزان مالونی تحلیلگر ارشد موسسه بروکینگز دراین باره نوشت: چهره های متفاوتی برای نامزدی ثبت نام کرده اند. توجه تحلیلگران غربی به انتخابات ایران موضوع جالبی است و نشان می دهد که سیاست در ایران همچنان رقابتی و جذاب است. در این مقاله نوشته « سوزان مالونی» عضو ارشد بروکینگز آمده است: رقابت برای انتخاب جانشین احمدی نژاد هفته گذشته با ثبت نام نامزد ها آغاز شد و این در حالی است که مبارزات انتخاباتی نشان از یک رقابت خیره کننده دارد.


در این تحلیل خاطرنشان شده است: تقریبا ناممکن است که پیش بینی کنیم نامزدهای نهایی چه کسانی خواهند بود چه برسد به اینکه پیش بینی کنیم چه کسی در انتخابات پیروز می شود. با این حال آنچه مشخص است اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران، زنگ آغاز یک نقطه عطف تاریخی دیگر در مسیر تکاملی توأم با تلاطم حکومت دینی- انقلابی است.


مالونی با استقبال از نامزدی هاشمی و عملگرا خواندن وی می نویسد: با این حال وی با موانع بزرگی رو به رو است؛ موانعی که بسیاری از ناظران را قانع کرده بود که اشارات اخیر او درباره رقابت انتخاباتی تنها یک شوخی است. مهمتر از همه سن او است که تقریبا ۷۹ ساله است که این امر علاوه بر اینکه پرسش هایی درباره توانایی او مطرح می کند ممکن است مبارزه انتخاباتی او را در کشوری با جمعیت جوان مخدوش سازد.


وی می افزاید: مساله مشکل سازتر این واقعیت ناخوشایند است که به نظر می رسد او در میان رسانه های غربی بیش از ایران دارای یک پایگاه رای احساساتی است. در میان تشکیلات ایران، رفسنجانی بطور گسترده به عنوان فردی دارای [… ] و از حیث ایدئولوژیک غیرقابل اعتماد نگریسته می شود. مردم نیز در انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۰ به او رای ندادند و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ نیز به احمدی نژاد رای دادند.


وی سپس با اشاره به غلط بودن تحلیل های آمریکایی ها درباره ادعای نظامی بودن فضای انتخابات نوشت: ۴سال پیش هیلاری کلینتون وزیروقت امورخارجه و بسیاری از محققان پیش بینی کردند که ایران در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی است. اما اکنون بسیاری از این پیش بینی ها کنار رفته اند. اجازه دهید روشن صحبت کنیم. همانطور که مانورهای ابتدایی رقابت انتخاباتی ۲۰۱۳ نشان می دهد، سیاست در ایران همچنان رقابتی، غیرقابل پیش بینی و جذاب است.