پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی دزفولی- نازنین زاغری، مدیر پروژه بنیاد تامسون رویترز و کارمند پیشین بی بی سی است.او در سوم آوریل ۲۰۱۶ در تهران به اتهام جاسوسی دستگیر شد. چندی پیش دولت انگلیس اعلام کرد: «در حال آماده‌سازی انتقال ۴۰۰ میلیون پوند به ایران برای آزادی نازنین زاغری است.» در روزهای اخیر نیز بی بی سی از قول  بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، آورده که «در اوایل هفته آینده در نظر دارد تا به ایران سفر کند. براساس گزارشها تلاش برای کمک به آزادی نازنین زاغری در محور گفتگوهای وی با مقامات ایرانی قرار دارد.»

چند نکته در این مورد:

* هر روز که می‌گذرد ارزش نازنین زاغری بیش از پیش آشکار میشود. بریتانیا هیچ وقت برای عناصر ساده و معمولی سنگ تمام نمی گذارد. از آزادی میلیون ها پوند پول بعد از چهل سال تا مسافرت شخصی وزیر خارجه اش به تهران نشانه است.همان وزیر خارجه که گفته بود زاغری در حال آموزش دستگیر شد نه کوهنوردی!

* می خواهید بدانید نازنین زاغری کیست و این شبکه بریتانیایی در ایران چه سابقه و اهمیتی دارد؟ تاریخ معاصر ایران به خصوص در مقطع کودتای 28 مرداد را بخوانید که شبکه شاپور ریپورتر و اردشیر جی در ایران چه ارتباطی با روزنامه نگاران داشتند و چطور بازی بریتانیا را در ایران به پیش بردند.

* خانم نازنین زاغری برای سازماندهی بخشی از روزنامه نگاران اصلاح طلب و آموزش های پیشگیرانه پوششی برای لو نرفتن و ارسال اخبار خاص و جهت دار به ایران آمده بودند. شبکه قوی بود و مخفی و به ظاهر خبرنگار کار می‌کرد اما در اصل جاسوس بودند و نفوذ کرده در خیلی نهادها از جمله ریاست جمهوری.

* قرار نبود یک مادر مظلوم و با چهره معصومانه که به ظاهر برای دیدن خانواده اش به ایران آمده بود این طور لو برود و شبکه مشکل دار شود. اما برخی از سوتی ها و هوشیاری داخلی ها کار را خراب کرد. حالا آقای جانسون برای ماله کشی سوتی چند ماه قبل خود و نجات تاریخی یک شبکه به ایران می آید.

* شبکه تحت فشار است و از آن طرف مرزها در لندن خیلی ها نگران مهره ارزشمندی همانند خانم نازنین زاغری هستند. داستان دو سال قبل آقای جیسون رضائیان هم اینگونه بود. با این تفاوت که رضائیان شبکه عریض و طویل نداشت و الا او هم تا خیلی جاها در پوشش یک خبرنگار معصوم بالا رفت و کلی هزینه اش شد.

در این چهار سال جاسوس‌های با ارزشی در ایران به دام افتادند و با هزینه گزاف برای بریتانیا و آمریکا آزاد شدند و می‌شوند. در نقطه تاریخی جالبی و خطیری هستیم.

* بریتانیا و ایالات متحده آمریکا همیشه روابط اطلاعاتی نزدیک داشته اند. نمونه اش در عملیات آژاکس و بعدها در آستانه انقلاب و طرح جوش به کمک اسرائیل و ساواک شاه. این سالها باز روابط گرم شده است. آقای رضائیان به عنوان یک عامل اطلاعاتی نگران خانم نازنین زاغری شده اند.

* سال 85 دستگیری علی اشتری به جرم جاسوسی برای موساد و فروش لوازم آلوده به فاشا و فاوا سپاه سال 87 اعدام

سال 93 دستگیری جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی آمریکایی، به جرم جاسوسی

سال 94 دستگیری خانم نازنین زاغری برای هدایت شبکه نفوذ بریتانیا در ایران بین سطرهای دیگه هم هست.

* نمونه اش شبکه ترور و حذف فیزیکی دانشمندان هسته ای ایران که سال 91 اعلام شد در ترور شهیدان شهریاری و احمدی روشن نقش داشتند اما هنوز از افشای هویت آنان و اعدامشان خبری نشده است. شبکه نفوذ وسیع و گسترده است در ایران.

* هر چیز در دنیا ارزش خودش را دارد. هیچ وقت برای یک آشغال بی مصرف میلیون ها پول خرج نمی کنند. فقط برای یک الماس ارزشمند میلیون‌ها پوند پول هزینه می‌شود و جنجال راه می افتد تا الماس سالم بماند.

* شبکه بریتانیایی تمام تلاشش را می‌کند تا جامعه ایران باور نکند نازنین زاغری یک مهره با ارزش انگلیسی‌ست و میخواهد بگوید صرفامادر مظلوم است! حرفای جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم مثلا اهمیت نداشت و اشتباه لفظی بود! با نمونه های تاریخی شبکه ریپورترها و برادران رشیدیان در ایران چه کنیم؟

***

پی‌نوشت:

برخی تحلیل‌گران معتقدند که بازداشت جاسوس‌ها توسط سپاه در واقع یک نوع بازوی دیپلماتیک دولت است و قدرت چانه‌زنی دیپلمات‌ها را در مذاکره با کشورهای غربی بالا می‌برد و امکان امتیازگیری از آنها را در مذاکرات می‌دهد.

بر همین اساس احتمال بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران در قبال آزادی نازنین زاغری معتبرتر جلوه می‌کند.

پیش از انقلاب، ایران برای خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن قراردادی با شرکت “انگلیسی IMS می‌بندد اما تا پیروزی انقلاب فقط ۱۸۰ تانک به ایران تحویل داده می‌شود و «طرف انگلیسی به عمده تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده است.»

ایران چند سال بعد از انقلاب علیه این شرکت دعوای حقوقی اقامه کرد که نتیجهای دربرنداشت.

در واقع انتقال ۴۰۰ میلیون پوند به ایران برای آزادی نازنین زاغری از سوی دولت انگلیس، بابت طلب 40 ساله ایران از استعمار پیر است.