علی عبدالله صالح می‌توانست با شرافت بیشتری کشته شود، او 40 سال در راس هرم قدرت در کشورش قرار داشت، اما این نام هیچ وقت جاودان نخواهد شد، چرا که او از آخرین فرصتی که تاریخ به وی داد، نتوانست خوب استفاده کند و راه اشتباه را در پیش گرفت. او با اندکی درایت و گذشت و کنار گذاشتن خودخواهی می‌توانست چهره‌ای ملی برای خود بسازد و آیندگان از او به‌عنوان فردی میهن‌پرست یاد کنند، اما کاری که او کرد، تکرار کارهمه پادشاهان و حکام تاریخ بود.

فتنه نافرجام ریاض در یمن با مرگ علی عبدالله صالح

با کشته شدن علی عبدالله صالح در مسیر صنعا به استان الجوف، عملا یک مرحله جدید در تاریخ تحولات سیاسی این کشور و حتی منطقه شکل گرفت. در این مساله که انصارالله اطلاع دقیقی از تحولات و رفتارهای علی عبدالله صالح و اعوانش در صنعا داشت، شکی نیست و این مساله را می‌توان در سخنان روز گذشته رهبر انصارالله به‌خوبی یافت. البته در این مساله که چه فرد، گروه یا جریانی صالح را به قتل رسانده، هنوز هم اختلاف است اما مشخص است که نباید کار انصارالله باشد. برخی می‌گویند این اقدام قبایل حاشد است که به‌شدت از صالح دلخور بوده‌اند، ولی نکته واضح این است که بزرگ‌ترین شکست را در این ماجرا، رژیم سعودی و امارات متحده عربی متحمل شده اند.

بر اساس اطلاعات موجود، صالح در بیش از هشت ماه گذشته ارتباطات بسیار نزدیکی با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها برقرار کرده بود، همین ارتباطات بود که باعث شد تا سعودی‌ها عملا مذاکرات کویت را به شکست کشانده و حتی در برابر برخی از نقطه‌نظرات ایران برای مذاکره هم روش دیگری را در پیش گرفت.
 

فتنه نافرجام ریاض در یمن با مرگ علی عبدالله صالح

در مواردی سعودی‌ها به برخی از طرف‌هایی که برای میانجی‌گری سراغ تهران فرستادند بر این نکته تاکید داشتند که ریاض هیچ نیازی به تهران ندارد، چرا که به‌زودی ما در جنگ پیروز خواهند شد. حالا باید به دلیل این نکته رسید که دلخوشی سعودی‌ها برای پیروزی چه بوده است. سرمایه‌گذاری‌ سعودی‌ها و اماراتی‌ها در صنعا و بر روی عبدالله صالح و خرید بسیاری از عوامل سست عنصر برای همراهی با او، آخرین برگه امیدبخش آنها برای پیروزی در نبرد بود. کشته شدن علی عبدالله صالح پایانی بر همه این آرزوها به شمار می‌رود و باید تاثیر آن را در مسائل متعددی در آینده، به ویژه در حوزه مذاکرات مورد نظر قرار گرفته و سعودی‌ها باید در آینده‌ای نه‌چندان دور، دوباره پای میز مذاکره خواهند نشست و حاضر به دادن امتیازات بیشتری نیز خواهند شد.