«تسفی برئیل» کارشناس روزنامه هاآرتص اسرائیل با اشاره به استعفای اجباری سعد حریری از نخست وزیری لبنان، این سوال را مطرح کرد: بازی عربستان در لبنان چگونه به پایان خواهد رسید؟

وی یادآور شد، عربستان که یک سال ونیم پیش با متوقف کردن کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان و نیز توقف معاملات اقتصادی با آن، این کشور را زیر فشار اقتصادی قرار داد، اکنون نیز می تواند مجازات های اقتصادی دردناکی را برآن تحمیل کند.

احتمال تلاش عربستان برای ملحق کردن سایر عرب‌ها به صف خود علیه لبنان

به گفته این کارشناس اسرائیلی، بیش از 400 هزار لبنانی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مشغول به کار هستند و سالانه حدود 205 میلیون دلار وارد کشورشان می کنند و اگر عربستان در صدد برآید سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به تحریم اقتصادی علیه لبنان ملحق کند، اقتصاد این کشور با ضربه ای روبه رو می شود که چه بسا کشنده باشد.

سلاح اقتصادی ضامن تغییر دولت لبنان نیست

اما اینکه سلاح اقتصادی می تواند برای اجرای نقشه عربستان مبنی بر تغییر دولت لبنان کافی باشد، حتمی نیست زیرا بر اساس قانون اساسی لبنان، تغیین نخست وزیر از مسئولیت های میشل عون رئیس جمهور این کشور است؛ کسی که متحد حزب الله است و بر اساس عرف معمول باید تعیین او با موافقت تمام طرف ها صورت گیرد.

تسلیم شدن خانواده حریری و جریان المستقبل مشکل عربستان را حل نمی‌کند

به این ترتیب حتی اگر خانواده حریری و جریان المستقبل در برابر فشارهای سعودی تسلیم شوند، حزب الله و متحدانش در دولت و پارلمان لبنان خواهند توانست تعیین بهاء حریری برادر ارشد سعد به عنوان رئیس این جریان و سوق دادن لبنان به سمت بحران سیاسی و اقتصادی را ناکام بگذارند.

افکار عمومی لبنان علیه عربستان

روشن نیست عربستان به دنبال چه دستاورد سیاسی است، به ویژه اینکه افکار عمومی لبنان نیز دخالت آشکار و بی سابقه در مسائل داخلی کشورشان را محکوم کرده اند.

در این میان عربستان امیدوار است با اعمال فشار اقتصادی، حزب الله را به دست برداشتن از کانون های سیاسی خود مجبور کرده و در نتیجه منافع ایران را متضرر سازد اما ایران می تواند به عنوان حامی اقتصادی لبنان جایگزین عربستان شده و ضرری که عربستان عامل آن است، جبران کند.

در این میان اشاره های عربستان به گزینه نظامی علیه لبنان - حزب الله با استفاده از آن درمورد ائتلاف نظامی بین عربستان و اسرائیل سخن گفت- متقاعد کننده نیست، زیرا گشایش جبهه جدید در لبنان به اضافه جنگ ناکام عربستان در یمن، کابوسی برای جامعه جهانی است.

در این میان باید پرسید آیا عربستان هیچ طرحی برای پایان دادن به بازی که در لبنان آغاز کرده است، دارد؟

در پاسخ باید گفت: اگر طرحی داشت بسیار خوب توانست آن را پنهان کند.