به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید عبدالله حمود العزی در نشست علمی" نگاهی به وضعیت شیعیان یمن، بیم ها و امیدها اظهار داشت: بی هیچ ابایی برای گسترش وهابیت در یمن فعالیت می کند.

وی که در پژوهشگاه بین المللی المصطفی در باره محبت اهل بیت (ع) اظهار داشت: محبت داشتن نسبت به امیر المومنین کلید ورود به اسلام حقیقی است، و در بین تمام شیعیان مشترک است. تاریخ تشیع در یمن به درازای تاریخ اسلام است.

این عالم مذهب زیدیه (شیعیان چهار امامی) افزود: موسس تشیع در یمن امام علی بوده است و اولین نماز جمعه نیز به امامت ایشان برگزار شد. یکی از شعرای معروف یمن در یکی از اشعارش با مخاطب قراردادن یکی از سادات گفتد که چگونه کسی با تو در این کشور دشمن به اشد، حالی که حتی صخره ها نیز در یمن شیعه هستند.

وی تاکید کرد: فرهنگ عمومی توده مردم یمن با اهل بیت مرتبط است و آن ها در مشکلات همیشه در مشکلات به اصحاب کساء متوسل می شوند. تکرار واژه های چون یا علی و یا محمد نشان از رسوخ تشیع در یمن خصوصا شمال یمن دارد.

عضو اتحادیه علمای یمن با اشاره به فشارهای علیه شیعیان در طول تاریخ گفت: های اموی و عباسی در تاریخ همیشه شیعیان را در تنگنا قرار می دادند و در سال ۲۴۵ هجری هادی یحیی بن الحسین با مهاجرت به یمن در منطقه صعده سکونت کرد. اولین دولت شیعه در یمن در منطقه صعده تشکیل شد.

وی اظهار داشت: این دولت از سال ۲۴۵ تا ۱۳۵۶ هجری قمری امتداد داشت اما در طول زمان به یک شکل نبوده و گاهی اوقات این دولت گسترش می یافت و گاهی اوقات کوچک می شد. اما در تمام این سال ها یک دولت مبتنی بر فکر شیعه زیدی در یمن برپا بود.

وی اضافه کرد: زیدیه از امام علی تبعیت می کن اند و به خروج بر ظالم اعتقاد دارند. آن ها خلافت خلفای پیش از امام علی را باطل می دانند و اعتقاد به تبعیت از اهل بیت دارند. اصول پنج اصل است. اولین اصل مذهب زیدیه توحید است و توحیدی که مبنا بر نهج البلاغه و به دور از هرگونه تجسیم است.

عضو اتحادیه علمای یمن افزود: اصل دوم عدل است، این معنا که خداوند به ظلم فرمان نمی دهد. سومین اصل وعده و وعید، اعتقاد به اموری همچون شفاعت و قیامت است. اصل چهارم، به معروف و نهی از منکر است. پنجمین اصل امامت است. به معنای اعتقاد به امامت علی و سبطین (امام حسن و امام حسین) و اولاد سبطین است.

این عالم جوان زیدی منابع تشریع دین در زیدیه را قرآن، و اقوال اهل بیت و همچنین اجماع آنان دانست و افزود: بیت در مذهب زیدیه اولا پنج تن اصحاب کساء را شامل می شود. هم چنین اهل بیت فرزندان سبطین را شامل می شوند. در مذهب زیدیه هر کدام از فرزندان اهل بیت که که در حدیث اصحاب کساء نام برده شده اند. اهل بیت هم چنین فرزندان سبطین را شامل می شود. در زیدیه هر کدام ار فرزندان اهل بیت که ۱۴ شرط از جمله علم، شجاعت را دارا به اشد، امام داعی به او اطلاق می گردد. البته در زیدیه دوازده امام نیز از جایگاه خاصی برخوردار هست اند. در بسیاری از کتاب های زیدی از روایات امام باقر، صادق و امام موسی کاظم استفاده می شود. در یکی از کتاب های معروف زیدیه ۴۰۰۰ روایت از امام صادق و امام موسی کاظم نقل شده است. سند امام جعفر صادق از پدرانشان از صحیح سندهای روایی در مذهب زیدیه است.

العزی کودتا علیه حکومت زیدی یمن در سال ۱۹۶۲ از دلایل گسترش فشارها نسبت به شیعیان زیدی عنوان کرد و افزود: نخستین گام محتوای سیستم آموزشی تغییر پیدا کرد و که هر آنجه مربوط به اهل بیت بود از کتاب های آموزشی حذف شد. کودتای سال ۱۹۶۲ تنها کودتایی علیه حکومت نبود، علیه مذهب زیدی هم در یمن کودتایی صورت گرفت. پنجاه سال شیعیان زیدی هشتاد درصد جمعیت یمن بودند ولی به دنبال مبارزه علیه مذهب زیدیه این رقم به پنجاه درصد کاهش یافت. عربستان سعودی مبالغ مالی بسیاری را هزینه کردند تا افراد بسیار را در یمن خصوصا از شیوخ قبابل برای مبارزه با مذهب زیدیه به خدمت بگیرد. عربستان به هفتاد هزار نفر در یمن حقوق ماهانه می پردازد و حتی برای مبارزه با مذهب زیدیه افسران امنیتی یمن را هم به خدمت گمارده است. عربستان معتقد است که حضور شیعیان را در مرز ۲۰۰۰ کیلومتری اش با یمن را نمی تواند اجازه بدهد.

عضو اتحادیه یمن با اشاره به وضعیت شیعیان یمن گفت: شیعیان یمن متاثر از شیعیان ایران و بقیه شعیان جهان است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان یمن از انقلاب اسلامی حمایت کردند و در منازلشان عکس امام خمینی را نصب کردند. حتی برخی از علمای زیدی این اعتقاد را داشت اند که امام خمینی امام داعی از اهل بیت است. شیعیان زیدی پس از انقلاب اسلامی ایران فشار های زیادی را تحمل کردند. بسیاری از جوانان زیدی دستگیر شدند و برخی از مساجد و حوزه علمیه شان بسته شد. در زمان جنگ ایران با صدام علی عبدالله صالح برای کمک به عراق نیروی نظامی فرستاد. اما در این میان بسیاری از سربازان و افسران زیدی در ارتش یمن رفتن به عراق برای جنگ با ایران را نپذیرفتند و اعدام شدند.

وی اضافه کرد: زیدی از سوی دو گروه تحت آزار و اذیت قرار گرفتند. یک گروه از نیروهای دولتی که پس از کودتای علیه حکومت زیدی، مبارزه با مذهب زیدیه پرداخت اند. و نیز از سوی گروه دومی کسانی که زیدیه را امتداد تشیع اثنی عشری می دانست اند آن ها معتقد بودند که زیدی ها افراد وابسته به ایران هست اند. به همین دلیل با شیعیان زیدی مبارزه می کردند.

العزی با اشاره به حرکت الحوثی اظهار داشت: این فشارها و آزار و اذیت ها به شکل گیری حرکت حسین الحوثی در سال ۲۰۰۲ منجر شد. حسین الحوثی در ابتدا از سلاح استفاده نکرد و تنها شعارهایی همچون مرگ بر آمریکا را آن هم تنها در روستا و منطقه محل سکونتش فریاد می کرد. اما دولت یمن تحمل این شعارها را نداشت و با تمام روش های نظامی حتی بمباران هوایی برای سرکوب این حرکت استفاده کرد. بالاخره فشارها به انفجار منجر می شود. ۵۰ سال فشار به شیعیان زیدی باعث انفجار آنانش و بسیاری از شیعیان زیدی پس از آغاز این حرکت به آن ملحق شدند.

وی اضافه کرد: سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ دولت یمن با کمک کشورهای عربی، شش جنگ بر حرکت الحوثی تحمیل کرد ولی در نهایت جریان الحوثی پیروزی از این جنگ ها بیرون آمد. مجاهدین این حرکت در ابتدا تنها با سلاح شخصی خود درگیر شدند. سلاحی که این شعیان فقیر با فروختن جواهرات همسرانشان خریداری کردند. نخستین جنگ دولت یمن با جریان الحوثی در منطقه ای به مساحت نیم کیلومتر مربع آغاز شد اما امروز این حرکت در ده استان یمن گسترش یافته است که تنها مساحت یک استان از لبنان بزرگ تر است. یکی از ویژگی های این حرکت این است که تنها در یک مذهب منحصر نمی شود. . اکنون شیعیان امامی، شیعیان اسماعیلی، شافعی ها و حتی افراد معتدلین اهل سنت عضو این جریان شده اند.

عضو اتحادیه علمای یمن با اشاره به برخی از گلایه های شیعیان یمن گفت: یمن احساس می کنند زمانی که دچار مشکلی می شوند، توجه ویژه ای از جانب شیعیان ایران، ، لبنان و دیگر کشورها به آنان نمی شود. در صورتی که زمانی که برای شیعیان دیگر کشورها ماجرایی رخ می دهد، شیعیان یمن با انتشار بیانیه و برگزاری راهپیمایی موضع گیری می کنند. امروز که شیعیان در گوشه و کنار دنیا تحت فشار هست اند، به وحدت بین شیعیان احساس می شود.

وی شیعیان اسماعیلی را از دیگر فرقه های شیعه یمن دانست و افزود: شیعیان اسماعیلی در یمن به دو گروه شیعیان بهره و شیعیان مکارمه تقسیم می شوند. شیعیان بهره پیرو برهان الدین از شخصیت های مقیم هند هست اند. شیعیان مکارمه عمدتا در مناطق صعده و نجران هست اند. تعداد شیعیان مکارمه در صعده هزار نفر بیش تر نیست اما تعداد آن در نجران به یک میلیون می رسد. شیعیان زیدی هم در نجران به یک و نیم میلیون می رسند. سه منطقه نجران، و جیزان از مناطق یمنی بوده است که آخرین حاکم زیدی به مدت سی سال آنها را به عربستان اجاره داد. اما علی عبدالله صالح پس از انقضای مدت اجاره این مناطق را پس نگرفت و آنها را به عربستان بخشید.

العزی با اشاره به فعالیت وهابیت در یمن گفت: مشکلات شیعیان یمن فعالیت گسترده وهابیون عربستان است. وهابیون عربستان در یمن ۲۰ هزار مسجد بنا کردند. آنها همچنین ۵ هزار مدرسه حفظ قرآن، دانشکده و مرکز علمی و ۱۰۰۰ دفتر فعالیت اجتماعی و خیریه را در یمن ایجاد کردند. از جمله فعالیت های عربستان برای گسترش وهابیت در یمن پرداخت حقوق ماهانه به ۷۰ هزار نفر از شخصیت های یمنی است.

چندی پیش روزنامه الشارع یمن لیستی از افراد حقوق بگیر عربستان در یمن را منتشر کرد. از دیگر روش ها برای گسترش وهابیت در یمن آسان سازی رفت و آمد بین عربستان و یمن برای وابستگان به جریان وهابیت است. همچنین عربستان به گروه القاعده برای منفجر کردن مساجد شیعی کمک می کند و نیز از رسیدن شخصیت های زیدی به مناصب بالا در یمن جلوگیری می کند.

عالم جوان زیدی اظهار داشت: دیگر مشکلات بزرگ شیعیان در یمن این است که در هنگام گرفتار شدن به مشکلات خود را تنها می بینند. در زمانی که عربستان سعودی بی هیچ ابایی از جریان وهابیت در یمن حمایت می کند. رابطه ایران و شیعیان ایرانی با شیعیان یمن با نوعی احساس خجالت و حیا همراه است. برادران شیعه ایرانی از ورود به یمن احساس ترس دارند. در حالی که وهابیون عربستان در یمن پروژه های بزرگی دارند و تاکنون ۵ دانشگاه بزرگ را تاسیس کردند، ایران هنوز یک شعبه از جامعه المصطفی را در یمن ایجاد نکرده است.

عضو اتحادیه علمای یمن درک نادرست شیعیان امامی از شیعیان زیدی را یکی از معضلات موجود دانست و افزود: دلیل رفتار وهابیون را با خود می فهمیم اما دلیل برخی برداشت های شیعیان امامی از شیعیان زیدی را نمی فهمیم. گاهی اوقات برخی از شیعیان امامی براساس سخنان دشمنان زیدیه اتهاماتی را به آنها وارد می کنند. حتی یکی از علمای شیعه معاصر در یکی از کتاب هایش شیعیان زیدی را جزو سلفیان برشمرده است. باید اعتقادات زیدیه را خود آنان گرفت. شیعیان زیدی با شیعیان امامی در بسیاری از اصول اشتراک دارند. شیعیان یمن به امام خمینی علاقه زیادی دارند. حسین الحوثی بارها در سخنرانی هاش از امام خمینی نام برده است. ما در یمن به دنبال تمهید حرکت امام مهدی هسیتیم و فرهنگ مهدویت را یمن ترویج می کنیم.

وی در باره انقلاب یمن گفت: انقلاب در یمن ادمه دارد. زیدی ها در ادامه انقلاب شرکت می کنند از طرفی شیعیان زیدی در گفتگوهای ملی شرکت کردند تا در تعیین ساختار دولت آینده شرکت داشته باشد. از طرفی زیدی ها هنوز خیابان را ترک نکردند و در تظاهرات شرکت می کنند. جریان های وهابی ها عدم ترک خیابان از سوی شیعیان زیدی عصبانی هستند. در نهایت شیعیان زیدی در دولت آینده یمن حضور خواهند داشت.