وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای،این خبر را اعلام کرد و متعاقب آن،لیست افرادی که بر اساس این قانون ذیل تحریم‌های کاتسا قرار می‌گیرند منتشر کرد. هنوز برای مردم ابهامات زیادی درباره ماهیت کاتسا وجود داشت که واکنش مقامات رسمی به لیست اعلامی و نیز اصل اقدام آمریکایی‌ها، بر این ابهامات افزود و سؤالات تازه‌ای ایجاد کرد.
واکنش‌ها در اصل دو نوع بود:
نخست اینکه هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده و هیچ خبری نیست،مردم را نگران نکنید!
دوم آنکه لیست منتشره ،کاملا تکراری بود و هیچ شخص جدیدی تحریم نشده است.
اگر این دو گزاره درست باشد،پس این همه هیاهو بر سر چیست و چرا به این تحریم جدید،مادر تحریم‌ها یا سیاه چاله تحریم‌ها گفته می‌شود؟!
برای درک واقعیت موضوع و اینکه واکنشها تا چه اندازه ماهیت حقیقی دارد،نکاتی را با هم مرور کنیم:
کاتسا چیست؟
کاتسا مخفف عبارت «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» است که آمریکا بوسیله آن ایران، کره شمالی و روسیه هدف قرار گرفته شده است.
آنچه به ایران مربوط می‌شود این است که آمریکا با این قانون به دنبال مقابله با راهبرد ایران در منطقه است. به دنبال مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا است.
به دنبال مقابله با برنامه موشکی ایران اعمال تحریم‌های بیشتر است. به دنبال اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران است. به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر در رابطه با‌اشخاص مسئول در نقض حقوق بشر است. به دنبال اعمال تحریم‌های تسلیحاتی گسترده‌تر است. و مواردی از این دست است.
اینها اهدافی است که آمریکایی‌ها در سند خود ذکر کرده‌اند و اتهاماتی است که به ایران می‌زنند و بر اساس آن، به دنبال مقاصد خود هستند.
کاتسا کی تصویب شد؟
قانون کاتسا چهارم مرداد 96 در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و 11 مرداد ماه توسط ترامپ امضا شد. بر اساس این قانون دولت آمریکا موظف شد ظرف 90 روز این تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند.
90 روز بر اساس برنامه اقدام،مصادف با 31 اکتبر یا 9 آبان بود و اکنون دو روز است که به این زمان رسیده ایم.
آیا این تحریم‌ها به خاطر سپاه است!؟
مدتی است عده‌ای در داخل کشور می‌کوشند به مردم نشان دهند که تحریم‌های جدید، به خاطر سپاه است! برخی اینگونه وانمود می‌کنند که تحریم‌های جدید ،کلا تحریم سپاه است و هیچ ربطی به هیچ بخش دیگر کشور ندارد ! این روش که با شگردهای مختلفی در حال اجراست،دقیقا همان راهی است که آمریکا از اعمال تحریم‌های کاتسا به دنبال دسترسی به آن است. یعنی ایجاد شکاف و گسست اجتماعی در داخل کشور.
ادعاهای دروغ مذکور در حالی است که تحریم کاتسا، اساسا ارتباطی به سپاه نداشته و آمریکا به بهانه حفظ منافع خود سه کشور ایران،روسیه و کره شمالی را هدف گرفته است.
طبیعی است که آن دو کشور سپاه ندارند! همچنین در متن قانون مذکور به موارد متعددی‌اشاره شده که در برگیرنده سپاه نیست و هریک در حوزه‌ای ،ابزار و بهانه جویی آمریکا است و البته در حوزه دفاعی و موشکی ،آمریکا سپاه را مصداق بهانه‌های خود می‌داند.
برخی همراهی‌ها و اعلام همبستگی‌ها با سپاه را باید در همین پازل دید نه اقدامی از سر اعتقاد و اخلاص. یادمان باشد سپاه با تصویب قانونی در دوم آگوست(۱۱ مرداد 96) در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار گرفت نه امروز! بنابر این برجسته کردن سپاه ولو تحت عنوان حمایت ازآن نهاد، نمی‌تواند یک اقدام صادقانه باشد؛ که اگر به حمایت و واکنش بود، باید در روز 11 مرداد چنین موجی به راه می‌افتاد.
همه چیز تکراری است!؟
برخی گمان کرده‌اند چون افراد لیست کاتسا، قبلا هم در لیست تحریم‌ها بوده اند، هیچ اتفاق تحریمی جدیدی نیفتاده است. افرادی که امروز اسم آنها را در لیست جدید می‌بینیم،قبلا ذیل اس دی ان لیست و در تحریم بودند. بصورت بسیار ساده باید گفت،کسانی که در اس دی ان لیست بودند، محرومیت‌هایی مثل سفر به آمریکا یا محرومیت از چرخه دلار نصیبشان می‌شد.
این مجازات‌ها کاملا قائم به شخص بود و به سایر افراد -حتی فرزندان آنها- تسری پیدا نمی‌کرد.
اکنون آیا همان لیست با همان شرایط تکرار شده!؟اگر چنین است،چه نیاز به وضع تحریم‌های تازه بود!؟
متاسفانه باید گفت، اغلب مسئولان ما از ماهیت چنین تحریم‌هایی بی‌اطلاعند و برخی هم که می‌دانند،با تعلل و وقت کشی،تنها نظاره گر بوده‌اند و سعی می‌کنند با کلماتی فریبنده،مردم را از واقعیت منحرف کنند.
مهم‌ترین تفاوت تحریم‌های جدید علیرغم اسامی افراد، در امکان تکثیر لیست است. به این معنی که با اعمال تحریم کاتسا، هر کس با افرادی که در لیست هستند، هرنوع همکاری بکند، مشمول تحریم‌ها خواهد شد! این ساده‌ترین بیان ممکن از پیچیده‌ترین تحریم آمریکاست.در معرفی لیست جدید، به افرادی که قبلا در لیست بوده‌اند عناوینی اضافه شده که باعث می‌شود آثار حقوقی تازه‌ای بر آنها مترتب شود.
اما مهم‌ترین عنوان در تحریم‌های جدید، «SDGT » است که به معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه‌های تروریستی و حامیان آنهاست.
به زبان ساده ،هرگاه نام یک شخص یا نهاد با چنین برچسبی همراه شود، تنبیهات جدیدی(افزون بر تنبیهات قبلی و مثلا تنبیهات اس دی ان لیست) بر او اعمال خواهد شد به این معنی که هر شخص حقیقی یا حقوقی که با این افراد برچسب دار کار کند ،خود به خود و بدون هیچ چون و چرایی به اس دی ان لیست می پیوندد!
می بینید که تنها ظرف چند روز ،اس دی ان لیست به چه حجم عظیم و غیر قابل تصوری می‌رسد!
مهم‌ترین کار این تحریم این است که به همه هشدار می‌دهد که مواظب باشند و با این نهادها و‌اشخاص تازه در لیست رفته همکاری نکنند چرا که در نتیجه آن، مشمول تحریم‌های سخت می‌شوند! این تفاوت اصلی کاتسا با تحریم های قبلی و عامل اهمیت برچسب SDGTاست. در واقع به زودی موجی از ورود افراد تازه به اس‌دی‌ان آغاز می شود که جرم آنها همکاری با افراد برچسب دار است.