علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای روز چهارشنبه درباره ظرفیت‌سازی علمی در مرکز غنی‌سازی فردو، طبق «برجام» گفته که این موضوع فعلاً جزو اولویت‌های ایران نیست. 

این مطلب را مجله «ساینس» روز چهارشنبه به نقل از آقای صالحی، در گزارشی درباره کارشکنی‌های آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای و جلوگیری از همکاری‌های علمی با ایران منتشر کرده است. 

در ماده 44 برجام آمده است: «تاسیسات غنی سازی فردو به مرکز تحقیقات هسته ای، فیزیک و تکنولوژی تبدیل خواهد شد و مشارکت بین المللی تشویق خواهد شد که در زمینه های توافق شده تحقیقات انجام دهند.»

ساینس نوشته ایران در این راستا، ایده راه‌اندازی یک آزمایشگاه دارای اهداف چندگانه برای انجام تحلیل‌های هسته‌ای را مطرح کرده، اما هیچکدام از طرف‌های برجام، عجله‌ای برای ظرفیت‌سازی علمی در فردو ندارند. 

یک مقام اروپایی گفت: «ما به دنبال چیزی در فردو هستیم که همکاری‌های بین‌المللی علمی را تقویت کرده و شفافیت و دسترس‌پذیری را افزایش دهد.»

ساینس در ادامه نوشته است: «اما برای ایران، چنانکه صالحی می‌گوید راه‌اندازی این آزمایشگاه در حال حاضر اولویت نیست. انجام این کار، هزینه‌بر است و او [صالحی] می‌گوید: 'ما در وهله اول، مشغول تلاش برای حفظ تمامیت برجام هستیم. '»