: "غلامی" یا " اردکانیان" یا هردو؟ این سوالی است که از یک هفته پیش با معرفی دو وزیر از سوی دولت برای وزراتخانه های علوم و نیرو مطرح است.

وقتی حجت الاسلام حسن روحانی می خواست اعضای دوازدهمین کابینه را معرفی کند درست یک روز مانده به ارسال نامه به ساختمان بهارستان، "خاکی صدیق" که کلید وزارت علوم را به دستش می‎خواستند بدهند، از همکاری با دولت منصرف شد و رئیس دولت هم چاره ای نداشت تا جای او را خالی بگذارد تا بعد با گزینه مناسب پر شود. اما این تنها کرسی خالی هیات دولت نبود؛ از آنجایی که "بیطرف" نیز در کشاکش های سیاسی و منطقه ای نتوانست رای لازم را در صحن سبز بهارستان به دست بیاورد، وزارت نیرو نیز به سرنوشت وزارت علوم دچار شد و بدون وزیر باقی ماند.

شش و بش فراکسیون‎ها

دو روز بیشتر زمان نمانده تا برای دو کرسی خالی مانده هیات دولت دوازدهم تصمیم گیری شود؛ برای همین یک هفته ای هست که سه فراکسیون سیاسی مجلس آستین ها را بالا زدند تا به یک نتیجه مشخص برسند و در روز رای گیری با یک تصمیم نهایی همان کاری را بکنند که نتیجه اش، مطلوبشان است.

فراکسیون امید، مستقلین ولایی و اصولگرایان ولایی در روزهای گذشته جلساتی را با وزرای پیشنهادی برگزار کردند که در جدول زیر به برآیند این جلسات از زبان سخنگوهای فراکسیون پرداختیم.

اسامی فراکسیون‎ها

تعداد جلسات

روز جلسات

نتیجه جلسه با وزیر علوم

نتیجه جلسه با وزیر نیرو

امید

4

یک‌‌شنبه و سه‌شنبه

درباره انتقادات دانشجویان نسبت به غلامی و نگرانی از انسداد فضای سیاسی، نمایندگان سوالات بسیاری درباره موضوعات مختلف طرح کردند که بخشی از پاسخ‌های وزیر قانع‌کننده بود و برخی هم قانع‌کننده نبود و نمایندگان قانع نشدند. با توجه به پیچیدگی‌های فراوان در بحث مدیریت وزارت علوم، نگرانی‌هایی احساس می‌شود.

وزیر پیشنهادی نیرو تجربیات خوبی در حوزه اجرایی و آکادمیک در مورد یکی از بحران‌های اصلی کشور که «بحران آب» است، داشته و به نظر می‌رسد که بتواند با اجرای برنامه‌های خود در این رابطه موثر عمل کند. اردکانیان توضیحاتی مستندل و علمی ارائه کرد و در مجموع همکاران نیز از توضیحات وزیر پیشنهادی نیرو قانع شدند.

ولایی

2

یک شنبه

غلامی گفته است شخصا در وزارت علوم تصمیم گیری خواهند کرد و تحت تاثیر افراد دیگری نیستند.

جو صمیمانه ای در جلسه وجود داشت و به نظر می رسد اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نظر مثبت نسبت به وزیر علوم داشته باشند.

وزیر نیرو درباره بحران آب به ابهامات نمایندگان پاسخ گفت و در خصوص شایعه دو تابعیتی خود بیانیه‌ای قرائت کرد و گفت اینجانب در طول تحصیلات تکمیلی همکاری و کار در موسسه آب سازمان ملل فقط و فقط افتخار تابعیت ایران را داشته و دارم و خواهم داشت و تابعیت هیچ کشوری را نپذیرفته و نخواهم پذیرفت.

مستقلین

2

چهارشنبه

بعضی از ابهامات و سوالات در فضای مجازی و رسانه ای مطرح می شود که عقل و شرع حکم می کند پیش از مطرح کردن این مسائل از تریبون مجلس با وزرای پیشنهادی جلسه ای برگزار شود و آنها نسبت به این مسائل پاسخگو باشند.

مهمترین بحث در وزارت نیرو بحث آب است و آقای اردکانیان نیز برنامه‌های خوبی در این حوزه دارند. البته باید ببینیم این برنامه‌ها در حوزه سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری.

دوراهی نمایندگان

290 نماینده ساکن هرم سبز پارلمانند، آن هم با نظرات مختلف و ملاحظات سیاسی و منطقه ای متفاوت؛ وقتی با آنها درمورد وزرای پیشنهادی به صحبت می نشینیم هرکدام از دغدغه هایی صحبت می کنند که برایشان حایز اهمیت است. البته در مورد وزارت نیرو تقریبا همه بر بحران آب تکیه دارند و در مورد وزیر علوم نیز بحث فضای دانشگاه ها و البته خلاقیت در این حوزه برایشان مهم است.

حاصل گفت و گوی خبرآنلاین با 16 نماینده را در ادامه بخوانید:

نماینده

گرایش فراکسیونی

اظهار نظر

علی اصغر یوسف نژاد

امید

سابقه و رزومه آقای اردکانیان قابل دفاع است. ایشان در جلسات فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف مجلس مسلط ظاهر شده. ضمن اینکه با توجه به سابقه کار اجرایی ایشان و وجهه بین‌المللی‌اش گرایش نمایندگان به او مثبت است.
آقای غلامی به نظر می رسد با سابقه رزومه و سطح بندی مورد نیاز برای یک وزیر تطبیق چندانی ندارد.

صدیف بدری

ولایی

اردکانیان فردی جامع، خبره و اهل فن برای حل چالش آب کشور به صورت علمی و اجرایی است. او دارای توانایی‌های فردی و مدیریتی قابل قبولی برای رفع چالش‌های آبی به وجود آمده بین شهرستان‌ها و استان‌های مختلف است.

حمیدرضا حاجی بابایی

ولایی

زمینه سختی برای وزرای پیشنهادی علوم و نیرو وجود ندارد با توجه به شرایط دولت ممکن است نگاه مجلس متفاوت باشد. آقای روحانی در زمان معرفی سایر وزرای پیشنهادی هم گفت که اگر بهتر از اینها داشتیم معرفی می کردیم. ما اعتقادمان این است که کار دولت سخت است و مشکل بیکاری، رونق اقتصادی و فشار دولت آمریکا لازمه‌اش این است که شرایطی ایجاد کنیم که دولت در داخل با فشار مواجه نباشد. بنابراین مجلس باید شرایط را بسنجد و تاجایی که ممکن است کمک کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

مستقلین

پیش بینی من این است که نظرات نمایندگان نسبت به دو وزیر پیشنهادی منفی نیست و به احتمال زیاد رأی اعتماد را کسب خواهند کرد.

قاسم میرزایی نیکو

امید

غلامی نمی تواند انتظارات جامعه دانشگاهی را برآورده کند و انتظار بود گزینه بهتری معرفی شود. اما اردکانیان از سابقه و تجربه خوبی برخوردار است.

قاسم احمدی‎لاشکی

مستقلین

غلامی تجربه ای بالاتر از دانشگاه بوعلی ندارد و نمی تواند گزینه خوبی برای وزارت علوم باشد؛ ابهاماتی هم در مورد اردکانیان وجود دارد که باید به آنها نیز پاسخ داده شود اما فکر می کنم کار غلامی سخت تر است.

مهرداد لاهوتی

مستقلین

سوالات و ابهاماتی در مورد هر دو وزیر مطرح است که تا کنون به تعدادی از آنها پاسخ داده شده است. به نظرم شریط درمورد وزرای پیشنهادی چندان بد نباشد و در نهایت مجلس به این دو نفر رای مثبت بدهد.

بهرام پارسایی

امید

درمورد غلامی جامعه دانشگاهی اعتراضاتی دارد که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. از این بابت غلامی کار سختی در پیش دارد اما از سوی دیگر اردکانیان سابقه و دانش لازم را برای قبول تصدی این وزارتخانه دارد و می تواند هدایتش را به عهده بگیرد.

محمدجواد ابطحی

ولایی

غلامی از سیاست‌های گذشته خود عدول کرده و این امر دلیل مخالفت اصلاح طلبان با وی است. بعید نیست که غلامی روز یکشنبه رأی اعتماد لازم را کسب نکند زیرا اکنون چالش آنکه بار دیگر وزارت علوم تا سه ماه دیگر با سرپرست اداره شود، وجود دارد.

علی محمد شاعری

ولایی

اردکانیان راهکارهای جامعی برای رفع بحران مشکلات آبی کشور ارائه کرد و این درحالی بود که بخش عمده‌ای از برنامه‌های اردکانیان معطوف به اجرای ‌برنامه‌های ششم توسعه است. به نظر می رسد مجلس نظر مثبت تری نسبت به وزیر نیرو دارد تا وزیر علوم.

زهرا سعیدی

مستقلین

سابقه کاری اردکانیان در حوزه بین‌الملل موجب شده که با مسائل بین‌المللی در حوزه تخصصی وزارت نیرو آشنایی پیدا کند. این مسئله می‌تواند یک نقطه قوت به حساب آید. امید می‌رود که با رای قاطع مجلس اردکانیان به وزارت نیرو راه باید و بعد از آن آنچه انتظار می‌رود این است اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو منافع ملی و حمایت‌های مردمی را در پی داشته باشد.

کاظم دلخوش

مستقلین

اردکانیان سابقه بین‌المللی در حوزه تخصصی وزارت نیرو دارد که یک نقطه قوت به حساب می آید. فکر می کنم او با رای قاطع نمایندگان رو به رو خواهد شد. درمورد غلامی سوالاتی وجود دارد اما به نظر می رسد که او نیز بتواند رای اعتماد بگیرد.

یوناتن بت کلیا

مستقلین

وزیر نیرو بسیار فرد توانمندی است و با توجه به شرایط محیط زیستی کشور دانش آقای اردکانیان و تجربه او می تواند برای کشور مفید باشد اما در مورد آقای غلامی باید گفت ایشان تجربه ای در حد دانشگاه بوعلی داشته اند و نمی توان به قطعیت درمورد ارائه رای اعتماد به او نظر داد.

پروانه مافی

امید

ظاهراً آقای غلامی برنامه مشخصی برای اداره وزارت علوم ندارد و بیشتر به بیان کلیات پرداختند. اما آقای اردکانیان از تجربیات و دانش قابل توجهی برخوردار است و به نظر می رسد روز رای اعتماد کار آسان تری داشته باشد.

سهیلا جلودارزاده

امید

وزیر پیشنهادی نیرو به نظر گزینه ای قوی برای تصدی وزارتخانه است که از تجربه و دانش لازم برخوردار است. اما از سوی دیگر اعتراضات دانشجویان و دانشگاهیان نیز نسبت به آقای غلامی کم نیست و پیامک های زیادی به ما می زنند.

موسی موسوی

امید

همان زمان معرفی کابینه به آقای روحانی نامه نوشتیم که آقای اردکانیان را برای وزارت نیرو معرفی کند که این موضوع اتفاق نیفتاد. لذا با این گزینه بسیار موافقیم اما در مورد آقای غلامی اختلاف نظر و اعتراضات زیادی وجود دارد. به نظرم کار غلامی سخت تر است.

تا امروز آنچه حاصل نظرسنجی از نمایندگان بوده این تلقی را می رساند که بهارستان نشینان به اردکانیان رای قاطع خواهند داد و احتمالا با بیش از 200 رای را راهی وزارتخانه نیرو می شود. اما از آنجایی که اما و اگرها بر سر وزارت علوم بسیار زیاد است به نظر می رسد غلامی راه دشوارتری را نسبت به اردکانیان درپیش داشته باشد؛ البته نباید تجربه رای به کابینه دوازدهم را نیز فراموش کرد؛ چراکه همیشه نمایندگانی وجود دارند که در دقیقه 90 نظرشان را تغییر می دهند و حتی اگر فراکسیون تصمیمی بگیرد بر خلاف آن رای بدهند! اگرچه سه فراکسیون به تصمیم واحد درمورد غلامی نرسیده اند اما رای آوری او نیز چندان دور از ذهن نیست. ولو با آرای حداقلی نمایندگان.

27216