بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی شامل آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر با بیان اینکه قاره آفریقا و کشورهای آفریقایی به دلایل مختلف برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به اولین مقصد سفر ظریف اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این سفر و در اولین مقصد این تور آفریقایی به آفریقای جنوبی سفر می کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آفریقای جنوبی را یکی از شرکای خوب، مطمئن و قابل اطمینان در حوزه آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: وزیر خارجه بنابه دعوت همتای خود به این کشور سفر می‌کند و قرار است در این سفر سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شود و در همین راستا یک تیم سیاسی و یک هیأت اقتصادی متشکل از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، بانکی و علمی و فناوری وزیر خارجه کشورمان را همراهی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزیر خارجه در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود با ریاست جمهوری و تنی چند از وزرای این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد، بیان داشت:‌در این سفر اسنادی که همکاران ما از روزهای گذشته درباره آن با طرف آفریقای جنوبی در حال مذاکره هستند و فکر می‌کنم تا صبح دوشنبه آماده خواهد شد به امضا می‌رسد.

وی در عین حال گفت: علاوه بر این، نشست مشترک مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی دو کشور نیز برگزار خواهد شد که این نشست توسط وزیر خارجه و همتای وی افتتاح می‌شود و فرصتی است که شرکت‌های ایرانی بتوانند با طرف‌های خود رایزنی کرده و برای شناخت بیشتر و ادامه همکاری‌ها در آینده به منظور تحقق برخی فعالیتهایی که می‌تواند در حوزه اقتصادی بین دو کشور صورت بگیرد، اقدام کنند.

*سفر به اوگاندا و نیجر

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه وزیر خارجه پس از آفریقای جنوبی در دومین مقصد سفرش راهی اوگاندا خواهد شد، عنوان کرد: وزیر خارجه در اوگاندا با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی خواهد پرداخت.

قاسمی همچنین گفت که در سفر ظریف به اوگاندا بیمارستان 50 تختخوابی که توسط جمهوری اسلامی ایران از بودجه کمک‌های توسعه‌ای احداث و تکمیل شده و بیمارستانی بسیار پیشرفته‌ است، افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه پس از اوگاندا به سمت نیجر حرکت می‌کنند و قرار است دیدارهایی در سطح عالی در این کشور انجام و رایزنی‌هایی حول مسائل دوجانبه و بین‌المللی و همکاری‌های هر چه بیشتر دو کشور صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در دو کشور اوگاندا و نیجر برای شرکت‌هایی که هیأت را در این سفر همراهی می‌کنند این فرصت وجود دارد تا بتوانند در نشست‌های مشترک با شرکت‌های طرف مقابل رایزنی کرده و برای شناخت متقابل و چگونگی آغاز همکاری‌های بیشتر بحث و تبادل‌نظر کنند.

وی در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این تور آفریقایی که اولین تور و سفر از نوع خودش در دولت دوازدهم است گویای توجه ویژه ایران به آفریقا است و نشانگر آن است که ایران علاقه‌مند است با توجه به سیاست‌های خودش و اقتصاد مقاومتی که در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، در زمینه صادرات غیرنفتی و سایر همکاری‌‌ها با آفریقا تلاش‌هایی را به عمل آورد.

قاسمی گفت: در حال حاضر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس یک اصل مهم یعنی تعامل هر چه بیشتر با کشورهای جهان عمل می‌کند و بر همین اساس،  سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل و متوازن با همه نقاط جهان افزایش دهد و از همه امکاناتی که در اقصی‌ نقاط جهان وجود دارد استفاده کند و در چارچوب و روند این تعامل هر چه بیشتر، علاوه بر آفریقا باید روابط خود را با سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان مثل آمریکای لاتین، کشورهای آسیایی و اروپا توسعه بدهد.

وی در پایان عنوان کرد که این آمد و شد و رفت‌ها در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در حال برنامه‌ریزی است.