به گزارش پارس به نقل ازمهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۴ در افق همگرایی و همکاری در آسیای جنوب غربی که در جمع برخی از سفرای کشورهای منطقه در هتل استقلال تهران برگزار شد، گفت: متأسفانه نوعی خلاء در منطقه وجود دارد که نا امنی هایی را به وجود آورده است. حوادث زیادی را در منطقه شاهد هستیم که دردناک است، وضعیت پاکستان، سوریه، بحرین، فلسطین و عراق، متأسفانه ناامنی های بسیاری را در منطقه به وجود آورده است.

رضایی با طرح این سئوالات که آیا سازمان ملل امکاناتی در اختیار ندارد که بتواند نشاط را به منطقه باز گرداند؟ و اینکه آیا قرار نیست که تصمیمی بگیریم و به مشکلات پایان دهیم؟ ، افزود: اگر همه ناامنی های موجود در منطقه را از بین ببریم می توانیم گام مؤثری را در منطقه بر داریم و زندگی خوبی خواهیم داشت.

رضایی با بیان اینکه شاید اگر موقعیت منطقه اینگونه نبود مشکلات فعلی هم به وجود نمی آمد، تصریح کرد: موقع آن رسیده تصمیمی بگیریم و حداقل تا میزان زیادی دغدغه و نگرانی های مردم منطقه را کاهش دهیم. اگر منطقه مهم است می توانیم از زاویه دیگری برخورد کنیم که همین عوامل تبدیل به صلح و آرامش شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: زمانی می توانیم صلح را در این منطقه به وجود بیاوریم که اتحاد، وحدت و امنیت را به منطقه بازگردانیم و این امر مستلزم آن است که یک اتحادیه را در این منطقه در راستای حل مشکلات ایجاد کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با ایجاد اتحادیه در منطقه می توانیم تعامل خوبی را با سایر کشورهای جهان برقرار کنیم و در راستای بهره برداری عادلانه از منافع منطقه گام برداریم. ما می توانیم یک منطقه ژئوپولوتیک تشکیل دهیم و کشورهایی که بیرون از منطقه هستند نیز می توانند در در ارتباط با مسایلی چون انرژی و اقتصاد بازارهای متقابلی را با ما داشته باشند،

وی ادامه داد: حیف است در این منطقه بی ثباتی وجود داشته باشد لذا ما می توانیم با تشکیل یک شورای امنیتی منطقه ای در راستای تعامل سازنده وارد عمل شویم و اجازه ندهیم نیروهای نظامی خارجی در منطقه حضور پیدا کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به طور حتم در آینده همایش جدی را برای توسعه روابط در منطقه برگزار خواهیم کرد، اظهار داشت: امنیت، صلح و توسعه سه مقوله مهمی هستند که به یکدیگر وابسته اند و مطمئنم در سالهای آینده برای رفتن به سمت صلح، امنیت و توسعه گامهای جدی برداشته خواهد شد.