علی‌اکبر ولایتی عصر روز شنبه بعد از دیدار با صالح العارودی معاون اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره مواضع اخیر مقامات اروپایی برای برگزاری مذاکراتی در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران، گفت: موضوع برجام و امضای آن به هیچ وجه مشروط به قبول شرایط دیگر نیست. بحث دفاع موشکی ایران مربوط به تصمیم‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و ما برای دفاع از خودمان از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم.

وی ادامه داد: هر قدر لازم باشد و هر جا که لازم بدانیم از امکانات دفاعی باز هم پیشرفته‌تری استفاده خواهیم کرد برای اینکه بحث در خصوص دفاعی چه موشکی و چه غیرموشکی جزء خطوط قرمز ماست و ربطی به بیگانگان ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه اگر کسانی حق حضور در منطقه داشته باشند کشورهای آن منطقه هستند، افزود: ایران جزئی از منطقه بوده و به طور طبیعی از متحدان خود مانند اعراب، سوریه، لبنان و فلسطین حمایت می‌کند و ما باید از آنها بپرسیم که در منطقه چه می‌کنند.

ولایتی تاکید کرد: اجرای برجام به هیچ وجه نباید مشروط به اما و اگری علی‌الخصوص شروط استراتژیکی باشد که جزء مسائل مهم برای ایران است. حضور فعال ایران در منطقه و کمک به خط مقاومت، همچنین توسعه و تکامل امکانات دفاعی کشورمان به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست و اروپایی‌ها هم مثل آمریکایی‌ها راجع به مسائل دفاعی ما یا حضورمان در منطقه تحفض نشان دهند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجام هیچ شرطی ندارد، جز آنکه مطالب امضا شده بین ایران و 1+5 عینا انجام شود، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها وظیفه دارند آمریکایی‌ها را وادار کنند که حتما برجام را اجرایی کنند و این وظیفه سایر کشورهای عضو 1+5 است که مانع از تخطی آمریکایی‌ها و خدشه‌دار کردن برجام شوند.

رییس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بدون تردید آنچه مصلحت جمهوری اسلامی ایران در خصوص حضور در منطقه و حمایت از دولت‌های قانونی منطقه مانند سوریه و عراق است، اجرایی خواهد شد.