پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کریمی- آیت‌الله خامنه‌ای فرموده اند: «جنگ نظامی اتفاق نمی‌افتد اما مسائلی هست که اهمیتش از جنگ کمتر نیست، بنابراین باید پیش‌بینی کنیم و مراقب باشیم./ امروز هم نباید مطالبی مطرح شود که اگر مثلاً در فلان قضیه توافق نکردیم چنین و چنان می‌شود، این از القائات مورد نظر دشمن است و ما باید بی‌اعتنا به این القائات، مصالح خودمان را خودمان بفهمیم و آن را از دشمن نشنویم.» (۱۳۹۶/۰۷/۲۶)

در جای دیگر آیت‌الله خامنه‌ای فرموده اند: «چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است. ما را به جنگ نظامی متوجّه میکنند تا از این جنگ غفلت کنیم؛ جنگ واقعی جنگ فرهنگی است.» ( ۱۳۹۵/۱۱/۲۷)

آنچه رهبر انقلاب در دیدار نخبگان علمی درباره‌ی توطئه‌ی دشمن بیان کردند حاوی نکاتی‌ مهم و اساسی بود. طراحیِ تبلیغاتی - روانی دشمن برای القایِ فضای تهدید و جنگ نظامی در افکار عمومی و پیگیری جنگ واقعی (اقتصادی و فرهنگی) در عرصه‌ی تحولات میدانی از جمله نکاتی است که از چندی پیش به شکل صریحی در بیانات رهبری دیده می‌شود. این برنامه با کارگزاری جریان غرب‌گرای داخلی همین امروز در فضای داخلی کشور در جریان است.

به صورت کلی «ترساندن مردم» از قدرتِ دشمن در جهتِ زمینه‌سازی برای طرح ایده‌ی ضرورت مذاکره (بخوانید سازش) بر سر موضوعاتی چون توان موشکی، حقوق بشر، تحولات منطقه و... راهبرد اصلی دشمن و جریان غرب‌گرا است. ایجاد ترس و تزلزل در مردم، تغییر محاسباتِ مسئولین و از بین بردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی اضلاعِ این پازل و کشاندن نظام اسلامی به سازش با مستکبرین و «هضم» آن در هاضمه‌ی استکبار نتیجه‌ی عملیاتی شدن این راهبرد است.

برای مقابله اما در گام اول باید این برنامه‌ی دشمن، همکاران داخلی‌اش و عناصر از نفس افتاده و واداده را دقیقا شناخت و شناساند. گام دوم نیز تبیینِ گزاره‌ا‌ی راهبردی است: «سازش و چالش هر دو هزینه دارند اما چالشِ منطبق با منطق هزینه‌اش بمراتب کمتر از هزینه‌ی سازش است.» (آیت‌الله خامنه‌ای ۱۳۹۶/۰۳/۱۴) قطعا یکی از مهم‌ترین وظایفِ «جریان مومنِ انقلابی» در این بُرهه اقدام عالمانه و موثر در این زمینه برای شکست طراحی دشمن و انسجام‌بخشی به جامعه حول راهبریِ رهبر انقلاب است.