رخدادهای 29 مهر 63

چکیده:

پنجمین ضد حمله عراق در میمک که صدام شخصا آن را فرماندهی می کرد درهم شکسته شد. تلفات عراق در نبردهای میمک به بیش از 2500 نفر رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی به کشورهای عضو اوپک در مورد توطئه جدید کاهش قیمت نفت شدیدا هشدار داد. نخست وزیر شایعات مربوط به عملیات مشترک ایران و ترکیه در عراق را رد کرد. اسرای ایرانی که غیر نظامی و معلول هستند دیشب وارد تهران شدند.

هلاکت 2500 بعثی در نبردهای میمک

در ادامه نبرد دلیرانه رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی عاشورا مواضع جدیدی از بلندی های میمک به تصرف درآمد این پیروزی جدید که در برخی مواقع به جنگ تن به تن کشیده شده مواضع به دست آمده ایران را مستحکم تر خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها آرایش جنگی نیروهای بعثی در منطقه کاملا به هم ریخته است و پنجمین پاتک دشمن را که بامداد دیروز با دلاوری های رزمندگان اسلام در میمک دفع شد صدام دیکتاتور فرماندهی می کرد. دیروز نیز در پی یورش نیروهای دلاور اسلام به مواضع مزدوران صدامی ارتفاعات مهم و استراتژیک 384 و ارتفاعات مشرف به رودخانه تلخاب آزاد شد. تا کنون شمار کشته ها و زخمی های دشمن در عملیات اخیر از مرز 2500 تن گذشته است. همچنین از آغاز عملیات تا کنون بیش از 190 تن از نیروهای صدامی به اسارت رزمندگان اسلام درآمده اند. در این عملیات همچنین 3 فروند جنگنده دشمن منهدم شدند. همچنین تاکنون و از زمان آغاز عملیات بیش از 35 دستگاه تانک و ده ها خودروی دشمن در عملیات جبهه میمک منهدم شده و بیش از هزار قبضه اسلحه سبک، 20 دستگاه خودرو و 7 دستگاه تانک سالم به غنیمت نیروهای اسلام درآمده است. همزمان ستاد تبلیغات جنگ جمهوری اسلامی ایران نیز از خبرنگاران خارجی برای بازدید از نتایج عملیات پیروزمند سپاهیان اسلام دعوت به عمل آورد.(1)

هشدار هاشمی به کشورهای عضو اوپک

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به کشورهای عضو اوپک هشدار داد که تسلیم توطئه جدیدی که در دریای شمال از سوی انگلیس و نروژ برای کاهش قیمت نفت شروع شده است نشوند.

آقای هاشمی در این زمینه گفت: موضع جمهوری اسلامی دفاع از حق و مخالفت با زورگویی است ما انتظار داریم که سایر اعضا اوپک تسلیم این توطئه نشوند و اگر لازم است تولید نفت خود را برای مبارزه با این توطئه پایین بیاورند. و قیمت نفت را که تا امروز هم عادلانه نیست در حد موجود حفظ کنند و تلاش برای رساندن نفت به قیمت واقعی ادامه پیدا کند.

هاشمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی امیدوار است که نگذارد این توطئه بتواند در تضعیف حقوق مردم کشورهای نفت خیز موثر باشد.(2)

موسوی: امنیت داخلی ما به کسی مربوط نیست

نخست وزیر در جلسه امروز هیئت دولت تاکید کرد ضعف رژیم صدام نباید منجر به تهدید تمامیت ارضی عراق شود. آقای موسوی در رابطه با پیشنهاداتی که جهت امنیت مرزی میان ایران و ترکیه شده است اظهار داشت: در این مورد روزنامه های ترکیه شایعاتی مبنی بر پیشنهاد دولت آن کشور جهت اقدام مشترک مطرح ساخته اند اما ما این شایعات را به نفع ایران و ترکیه نمی دانیم و مسائل امنیت داخلی کشور کاملا مربوط به خود ما می باشد و مسائل امنیتی ترکیه نیز به خود انها مربوط است و به ما ربطی ندارد.

آقای موسوی در مورد ورود قوای ترکیه به خاک عراق نیز گفت: ما در این زمینه منتظر کسب اطلاعات بیشتر هستیم و اصولا معتقدیم ضعف رژیم عراق نباید منجر به تهدید تمامیت ارضی این کشور شود.(3)

آزادی 100 اسیر ایرانی

به دنبال اعمال فشارهای جمهوری اسلامی ایران و مجامع بین المللی رژیم عراق مجبور شد 100 تن دیگر از غیر نظامیان و رزمندگان معلول ایرانی را آزاد کند.

بر اساس این گزارش 74 تن از اسرای ایرانی که عصر دیروز از طریق ترکیه وارد تهران شدند غیرنظامی بوده و 26 تن دیگر رزمندگان معلول هستند. 100 اسیر ایرانی که از بند دژخیمان بعثی رهایی یافته اند پس از ترک فرودگاه برای معاینات لازم پزشکی و پیگیری امور درمانی آنان به بیمارستان هایی که از پیش تعیین شده بود انتقال یافتند. کمیسیون حمایت از اسرا و مفقودین ایرانی جنگ تحمیلی نیز شب گذشته با انتشار اطلاعیه ای اسامی 74 تن از شهروندان ایرانی و 26 تن از رزمندگان ایثارگر اسلام که دیشب به وطن بازگشتند را منتشر کرد.(4)

منابع:

1. کیهان، 29 مهر 63، ص 2
2. اطلاعات، 29 مهر 63، ص 3
3. کیهان، 29 مهر 63، ص 2
4. اطلاعات، 29 مهر 63، ص 2