تحلیلگران سیاسی-امنیتی رژیم صهیونیستی به بررسی سخنان سرلشکر «محمدحسین باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پرداخته و تاکید کردند این اظهارات نشان می‌دهد که تهران دیگر حملات اسرائیل به سوریه را تحمل نخواهد کرد.

«مئیر لیتواک» تحلیلگر ارشد دانشگاه تل‌اویو در امور ایران، معتقد است سرلشکر باقری با این سخنان، در حقیقت اسرائیل را تهدید کرده که ایران دیگر در برابر حملات هوایی اسرائیل سکوت نخواهد کرد.

روزنامه « جروزالم پست » با بیان اینکه احتمالا ایران و اسرائیل در مسیر برخورد قرار دارند، به نقل از لیتواک نوشت: «آنها می‌خواهند (سوریه) را به لبنان متصل کنند تا بتوانند موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن برای حزب‌الله ارسال کنند که این امر توازن قوا را برهم خواهد زد».

وی احتمال داد که جهت سیاست ایران در سوریه به درگیری مسلحانه با اسرائیل ختم شود و اکنون که جنگ سوریه رو به پایان است، خطر حمله به اسرائیل وجود دارد.

«راز زیمت» تحلیلگر اندیشکده مطالعات امنیت داخلی اسرائیل (INSS) می‌گوید شاید صحبت‌های سرلشکر باقری به خودیِ خود تازگی نداشته باشد اما سفر وی به دمشق بسیار مهم است.

زیمت با بیان اینکه گمان نمی‌کند ایران به حملات هوایی اسرائیل واکنش نشان دهد، افزود این سخنان شاید برای هویت بخشیدن به سوریه و یا در بدترین حالت، گفت‌وگو با مقامات سوری جهت ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به این کشور باشد.

وی اما گفت سوال اصلی اینجاست که تا چه اندازی مسکو تمایل خواهد داشت نفوذ ایران در سوریه را زیرنظر بگیرد و به این کشور آزادی عمل دهد.

«موشه مائوز» استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه عبری قدس اما معتقد است که بیشتر از ایران، باید از روسیه نگران بود: «آنها کسانی هستند که حریم هوایی سوریه را کنترل می‌کنند. تا کنون تفاهم فنی (بین روسیه و اسرائیل) برقرار بود اما اگر اسرائیل بخواهد بازهم پیشروی کند، پوتین (رئیس جمهور روسیه) ایران را به اسرائیل ترجیح خواهد داد».

سرلشکر باقری که اکنون [لحظه تنظیم این گزارش] در سوریه حضور دارد، روز گذشته (چهارشنبه 19 اکتبر) طی کنفرانس خبری با همتای سوری خود با هشدار درباره اینکه حملات اسرائیل به سوریه دیگر تحمل نخواهد شد، گفت: پذیرفتنی نیست، رژیم صهیونیستی هر وقت بخواهد از طریق هوایی و زمینی به خاک و آسمان سوریه تجاوز کند ( جزئیات بیشتر ).