به گزارش پارس به نقل ازpress tv: جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری ایران و رئیس سابق ایرنا، روز دوشنبه (۱۳ می، ۲۳ اردیبهشت) با صدور بیانیه اعلام کرد، « در احترام به نظر و تشخیص» محمود احمدی نژاد از نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری « استعفا» می کند.

وی که به نفع رحیم مشائی کنار رفته است، در بیانیه خود نوشت: « از عموم مردم، علاقمندان و هواداران عزیز دعوت می کنم تا در ۲۴ خردادماه با انتخاب مهندس اسفندیار رحیم مشایی، فرصت لازم را برای برداشتن گام هایی بلندتر در مسیر عزت، پیشرفت، سرافرازی، شکوفایی و آبادانی کشور فراهم آورند. »

اسفندیار رحیم مشایی کاندیدای مورد نظر دولت برای ریاست جمهوری ایران، روز شنبه (۱۱ می، ۲۱ اردیبهشت) در آستانه پایان مهلت قانونی ثبت نام، به همراهی احمدی نژاد برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایران نام نویسی کرد.

محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران نیز که برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، روز دوشنبه، به نفع رحیم مشائی از کاندیداتوری در انتخابات انصراف داد.

وی « ضرورت خدمت رسانی به مردم تا آخرین روز کاری دولت» را علت انصراف خود از کاندیداتوری عنوان کرد و گفت: « قبل از ثبت نام بنا به اصرار شماری از همکاران و دوستان با وجود مشغله های فراوان در دولت، برای ورود به عرصه انتخابات تصمیم گرفتم، اما همچنان که پیش بینی می کردم و آقای احمدی نژاد نیز همین نظر را دارند این ورود ممکن است ایفای برخی مسئولیت های سنگین اجرایی کشور را با کندی یا وقفه مواجه کند بنابراین در نهایت تصمیم به انصراف گرفتم. »

روند پنج روزه ثبت نام داوطلبان رقابت در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران از روز سه شنبه (۱۷ اردیبهشت) آغاز شد و بدون هرگونه تمدید، ساعت ۱۸: ۰۰ روز شنبه (۱۱ می، ۲۱ اردیبهشت) به وقت محلی پایان یافت.

ششصد و هشتاد و شش داوطلب برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرده اند.

بر اساس قوانین انتخاباتی ایران، شورای نگهبان موظف است فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده را در پنج روز پس از پایان مهلت ثبت نام، اعلام کند و این مدت می تواند برای پنج روز دیگر تمدید شود.

این درحالی است که سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی از احتمال تمدید زمان اعلام فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاستý جمهوری ایران خبر داده است.

عباس علی کدخدایی روز یک شنبه با اعلام این خبر افزود، شورای نگهبان سعی خواهد کرد تایید صلاحیت نامزدهای احتمالی را در طول پنج روز به اتمام رساند.

وی در عین حال تصریح کرد، در صورتی که تایید صلاحیت نامزدها در طول پنج روز در نظر گرفته شده به اتمام نرسد، احتمال دارد که این نهاد نظارتی به پنج روز دیگر برای این کار نیاز داشته باشد.