به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه صهیونیستیعاروتص شوع، ایران قرار است در ماه جاری میلادی ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل را برعهده گیرد و آمریکا تهدید کرده است که به این دلیل نشست های سازمان ملل درباره خلع سلاح را تحریم می کند.

« ارین پلتون» سخنگوی آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که ایران و هر کشوری که به دلیل برنامه هسته ای تحت تحریم قرار است باید از برعهده گرفتن جایگاه های رسمی در سازمان ملل محروم شود.

بر اساس این گزارش، ایران طبق چرخش الفبایی در میان ۶۵ کشور عضو سازمان ملل، قرار است ریاست کنفراس خلع سلاح که از ۲۷ ماه مه تا ۲۳ ژوئن (۶ خردادماه تا ۲ تیر) برعهده داشته باشد.

کنفرانس خلع سلاح در تلاش برای ایجاد قراردادی در زمینه خلع سلاح هسته ای، جلوگیری از گسترش سلاح در فضاهای خارجی و همچنین متوقف کردن توسعه سلاح های کشتار جمعی است.

پلتون در نشان دادن اعتراض آمریکا به ریاست ایران در سازمان ملل گفت: ریاست ایران مایه تأسف و بسیار نامناسب است. آمریکا در هیچ از نشست های در سطح سفرا که ایران ریاست آن را برعهده داشته باشد شرکت نمی کند.

وی اینگونه ادامه داد: آمریکا بر این ایده پایبند است که کشورهایی که طبق بخش ۷ تحریم های برای گسترش سلاح یا نقض گسترده حقوق بشر تحریم هستنند، باید از به دست گیری هرگونه جایگاه رسمی یا تشریفاتی منع شود.

آمریکا در حالی چنین ادعاهایی را مطرح کرده است که ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) است و بارها تأکید کرده که برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز دارد.

سخنگوی آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد که ریاست کنفرانس خلع سلاح کاملاً تشریفاتی است و هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

پلتون مدعی شد که اجازه برعهده گرفتن ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل را به ایران دادن در واقع اهداف کنفرانس خلع سلاح را نقض می کند.