محمود صادقی عضو فراکسیون امید در واکنش به اظهارات گستاخانه شب گذشته ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: با شنیدن سخنان رئیس جمهور آمریکا حدیث امام سجاد (ع) مبنی برآنکه خدا را شکر می‌کنیم که دشمنان ما را از نادانان و احمق‌ها آفرید، تداعی شد.

وی با بیان اینکه اظهارات ترامپ بسیار ابلهانه بود، افزود: موجب تعجب است که مجموعه دولتمردان آمریکا چه میزان دستشان از دانش اولیه سیاست، حقوق بین‌الملل و همچنین روانشناسی اجتماعی خالی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به استفاده ترامپ از واژه مجهول خلیج ع.ر.ب.ی به جای خلیج فارس تصریح کرد: عجیب است که رئیس جمهور آمریکا که مدعی دفاع از حقوق ملت ایران است، متوجه نیست که شب گذشته عنوانی را بکار برد که مورد تنفر کل ایرانیان قرار گرفت.

صادقی تاکید کرد: استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس یکی از مباحثی که تمام اقشار مردم اعم از مخالفان، موافقان یا معاندان نظام به آن حساسیت دارند و استفاده از آن نشان از نداشتن عقل و خرد بود و خوشبختانه این اظهارات موجی از مخالفت و انزجار از آمریکا را در دنیا برانگیخت.

عضو فراکسیون امید با تاکید براینکه سخنان ترامپ درباره برجام نشان داد که وی فاقد دانش اولیه درباره توافقات بین‌المللی است، گفت: ترامپ متوجه نیست که درباره یک توافقنامه باید مواضعی در چارچوب همان توافقنامه اتخاذ کند اما در اظهاراتش بر روی مواضعی دست گذاشت که هیچ ارتباطی به برجام نداشت.

وی با بیان اینکه توافق برجام تنها به برنامه هسته‌ای اختصاص دارد، اظهار کرد: مسائل موشکی و بسیاری دیگر از مسائل مطروحه بوسیله ترامپ خارج از قلمرو برجام بود که نمی‌توان درباره آن‌ها مذاکره کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: متاسفانه تا این میزان هم ترامپ متوجه نیست که برجام یک توافقنامه چندجانبه بین‌المللی بوده که میان ایران و شش کشور دنیا منعقد شده و آمریکا تنها یکی از طرف‌ها محسوب می‌شود که آمریکا در صورت نقض و خروج از برجام نمی‌تواند لطمه‌ای به آن وارد کند.

وی بیان داشت: هرگونه مذاکره مجدد اساسا با توافق طرف‌های مذاکره کننده اولیه خواهد بود و یک کشور به صورت یکجانبه نمی‌تواند تغییری در آن توافق ایجاد کند و در صورت نقض آن به عنوان متخلف شناخته شده و با آن برخورد می‌شود، درباره برجام هم این ساز و کار پیش‌بینی شده که اگر طرف مقابل آن را نقض کند از سوی شورای عالی امنیت قابل پیگیری است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از لحاظ حقوقی هر دولتی که بر روی کار بیاید ادامه‌دار دولت قبلی در اجرای تعهدنامه‌هاست حتی اگر رژیم آن کشور تغییر کند لذا نقض برجام تنها یک خطای استراتژیک از سوی آمریکاست.

صادقی با تاکید براینکه مقام معظم رهبری پیش از این اعلام کردند که آمریکا دولت قابل اعتمادی نیست، گفت: ما به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم اما به تیم مذاکره‌کننده هسته ای اعتماد داریم و در شرایطی که بیگانگان و دشمنان به منافع ملی ما تعدی کنند، همه صفوف ملت ایران با همه رنگ‌ها و گرایش‌ها پشت سر مقام معظم رهبری همراه با دولت تدبیر و امید مستحکم ایستاده و متحد خواهیم بود.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه یکشنبه برجام به کنگره ارجاع می‌شود، اظهار کرد: دیدیم که بعد از اتمام سخنرانی ترامپ، خانم موگرینی به نمایندگی از اتحادیه اروپا و همچنین بسیاری از وزرای خارجه کشورهای اروپایی حمایت مجدد خود را از برجام اعلام کرده و مخالفتشان را با ترامپ بیان کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته با یک دیپلماسی فعال و مقاومت طی چند دهه گذشته از اجماع جهانی علیه خود خارج شود، خاطرنشان کرد: این اقتدار توام با هوشمندی دیپلماسی موجب شد از شرایطی که اجماع جهانی که حدود پنج سال پیش علیه ما شکل گرفت به مرحله ای برسیم که آمریکا تنها بماند.