پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مشاور وزیر امور خارجه گفت: رئیس جمهور آمریکا باید بداند نظم جهانی سال‌هاست تغییر کرده و مدت‌ها از زمانی که آمریکا می‌توانست به تنهایی در مسائل جهانی اعمال نظر کند گذشته است.

حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: ادبیات گفتاری رئیس جمهور آمریکا مانند بیان آدم بی‌سوادی است که در خیابان با ادبیاتی سطحی و کوچه بازاری در حال صحبت کردن با مردم است. گرچه او تلاش داشت عامیانه سخن بگوید، اما عامیانه سخن گفتن با گفتار جاهلانه داشتن کاملا متفاوت است.

وی افزود: در مواضع او هیچ اشاره‌ای به ظلم و جنایتی که توسط عربستان و متحدانش با حمایت آمریکا در یمن، ‌میانمار و بحرین می‌شود، نشد.

وی اضافه کرد: گذشته از لحن و ادبیات ترامپ، اتخاذ چنین مواضعی از سوی سیاستمداران آمریکا البته تازگی ندارد و ناشی از روحیه تهاجمی آنان است. اظهارات خشونت‌آمیز ترامپ علیه ایران، نمایش روشنی از سیاستی است که آمریکایی‌ها در ادوار مختلف نسبت به ایران داشته‌اند.

مشاور وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آقای ترامپ باید بداند نظم جهانی سال‌هاست تغییر کرده گفت: مدت‌ها از زمانی که آمریکا می‌توانست به تنهایی در مسائل جهانی اعمال نظر کند گذشته است و اتخاذ مواضعی شبیه آنچه ترامپ در ایام اخیر اتخاذ کرده آمریکا را بیش از گذشته منفور و منزوی می‌کند.

شیخ الاسلام افزود: اظهارات رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو از تریبون سازمان ملل نشان‌دهنده وجود هماهنگی‌های دقیقی بین ادبیات تهاجمی ترامپ و نتانیاهو بود این شیوه و رفتار تهاجمی آنها برای افکار عمومی جهان کاملا روشن است.

مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان ساخت: یکی از دلایل اصلی عصبانیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران از جمله آمریکا پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی است.

شیخ الاسلام افزود: در این راستا علت سخنرانی های سراسر دروغ رئیس جمهور آمریکا نیز به دلیل همین پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران است. سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، برای مردم این کشور هم مایه شرمساری است.

وی اضافه کرد: اکنون در وضعیتی قرار گرفتیم که تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا اعتراف می‌کند که نمایندگان ایران باسواد و تحصیلکرده و بسیار دقیق و قوی هستند. ترامپ آمریکا را در ضعیف‌ترین موقعیت قرار خواهد داد، وی می‌خواهد برجام را به هم بزند، زیرا در کارزار انتخاباتی علیه این توافق شعارهای زیادی داده و آن را متعلق به دوران خود نمی‌داند.