محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه سفر امروز خود به عمان، پیش از دیدار با سلطان قابوس، در جمع خبرنگاران گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عمان، روابط بسیار ویژه‌ای است و ما در زمینه سیاسی و گفتگو‌های منطقه‌ای و مشورت‌هایی که برای امنیت منطقه لازم است و همچنین در روابط دو جانبه، اقتصادی، ترانزیت و انرژی روابط بسیار گسترده و خوبی داریم.

وی افزود: در سفر کوتاه منطقه‌ای که بنده به عمان و قطر دارم هم درباره مباحث منطقه‌ای و هم درباره وضعیت بحرانی در منطقه ما صحبت شد و در ملاقاتی که دقایقی دیگر با سلطان قابوس خواهم داشت، با وی بحث خواهم کرد. از مسائل مشترک میان دو کشور بحث خط لوله گاز با عمان است و همینطور همکاری‌های بسیار خوب بانکی با عمان نیز شروع شده در عین حال در حوزه رفت و آمد، گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی و همینطور سایر گردشگری‌هایی که با عمان داشتیم، بحث‌های خوبی انجام شده است.

وزیر امور خارجه افزود: در چند ماه گذشته توسعه بسیار خوبی در همه این حوزه‌ها انجام شده، که امیدوارم در این سفر هم با دستوراتی که سلطان عمان و وزرای خارجه دو طرف خواهند داشت، پیشرفت بیشتری در روابط صورت گیرد.

وی موضع عمان در خصوص کردستان عراق و اینکه آیا بین دو طرف همسویی وجود دارد یا خیر؟ عمانی‌ها تقریبا مواضع کاملا مشابه با جمهوری اسلامی دارند. همسویی در مواضع تقریبا در سطح بین المللی هم موجود است یعنی ما هیچ کشوری را در سطح بین المللی سراغ نداریم که این حرکت یعنی رفراندوم در کردستان را حمایت کند.

ظریف افزود: عمانی‌ها در مساله شمال عراق موضع کاملا مشابه ایران دارند. ضرورت حفظ تمامیت ارضی و رعایت حاکمیت ملی، اصل اول و اساسی در عراق است که بر این اساس، وحدت ملی عراق مورد تاکید عمانی‌ها هم قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره برجام و رایزنی‌هایی که وی در نیویورک داشته و اینکه در صورت خروج امریکا موضع ایران چیست، گفت: تقریبا تمامی کشورها، هم اعضای برجام یعنی ٥ کشور و اتحادیه اروپا و هم سایر اعضای جامعه بین المللی، از برجام و ضرورت رعایت آن و غیر قابل مذاکره بودن آن حمایت می‌کنند.

ظریف گفت: در گفتگویی که با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل داشتم نیز وی تاکید کرد که یکی از شش موضوعی که تقریبا در همه سخنرانی‌ها در مجمع عمومی مطرح شده یعنی بیش از ١٩٠ سخنرانی که در مجمع عمومی انجام شد، برجام، حمایت از برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما هم بار‌ها اعلام کردیم که ایران انتخاب‌های متعددی دارد گرچه ترجیح ما رعایت برجام توسط همه است و جهموری اسلامی ایران نیز بار‌ها اعلام کرده که اولین نقض کننده برجام نخواهد بود.