به گزارش پارس به نقل از آوا پرس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برای جلوگیری از سوء استفاده افراد و گروه ها و دشمنان دوستی دو کشور درباره شایعات مربوط به کشته شدن تعدادی از اتباع افغان در مرز ایران و افغانستان توسط مرزبانان ایران بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

۱- این سفارت هنوز خبر تائید شده ای از سوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص صحت این ادعاها دریافت نکرده است.

۲- در صورت صحت این خبر، سفارت از پیش آمدن چنین حادثه ای ابراز تاسف کرده و بر اهمیت کنترل مرزهای مشترک از سوی مرزبانان دو کشور جهت جلوگیری از ورود افراد غیر قانونی و پیش آمد چنین حوادثی تاکید می نماید.

۳- مسوولان مرزی ایران بارها بر تردد قانونی اتباع افغانی تاکید کرده و همواره متذکر شده اند که تشخیص اشرار و قاچاقچیان از کسانی که تردد غیر قانونی به هنگام عبور شبانه و تجاوز به مرزهای ایران دارند، بسیار دشوار است. لازم به یادآوری است که مرزبانان جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تجاوز اشرار و قاچاقچیان تاکنون بیش از ۵۰۰۰ کشته متحمل شده اند.

۴- جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از مقامات ذی ربط افغانستان می خواهد تا با کنترل دقیق تر مناطق مرزی و مسیر ورود قانونی اتباع خود، تاکید و تصریح کند و در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در جهت قانونمند کردن بستر حضور افراد جویای کار و کمک به کاهش معضل بیکاری راه های این همکاری را مورد بررسی و مذاکره قرار دهد.