محمدجواد ظریف در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه‌های پیشنهادی‌اش را در دولت دوازدهم مطرح کرد.

وزیر خارجه در توضیح برنامه‌هایش در دولت دوازدهم گفت:‌ برنامه‌هایم را به صورت مفصل ارائه کردم که در اختیار همگان قرار می‌گیرد از جمله این برنامه‌ها نقش ‌ای محوری وزارت خارجه در دولت آینده به ویژه در حوزه هماهنگی برنامه‌های اقتصادی است.

وی تنش‌زدایی و مدیریت تنش با آمریکا را از جمله مهمترین وظایف وزارت خارجه در دولت آینده عنوان کرد و اظهار داشت: علی‌رغم ضعیف بودن امکانات‌مان در سایر کشورها حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که «ما به دنبال تنش نیستیم و خواهان آرامش بین کشورها هستیم» گفت: درباره برجام ما مصمم به دفاع از منافع ملت ایران هستیم. نمی‌گذاریم آمریکایی‌ها مانع انتفاع ملت ایران شوند. آن‌ها نمی‌توانند هزینه توقف برجام را بر ایران تحمیل کنند اگر آمریکایی‌ها بخواهند برجام را متوقف کنند باید هزینه آن ر ا هم بپردازند.

ظریف با بیان این‌که دو اولویت در برنامه کاری آینده وزارت خارجه دارد، گفت:‌این اولویت‌ها شامل مباحث منطقه و فعال‌سازی دیپلماسی در میدان اقتصادی است. در اولویت اول با هدف‌گذاری صورت گرفته سازوکارهایی برای دستیابی به آن‌ها پیش‌بینی شده است در اولویت دوم نیز تلاش‌هایی انجام شده ولی انتظار مجلس بیش از این است. به همین دلیل یک ساختار مستقل در وزارت خارجه نیاز است.

وی در عین حال گفت: البته باید ساختار را کوچک و چابک می‌کردیم به همین دلیل پنج معاونت را پیش‌بینی کردیم که یکی از آن‌ها معاونت اقتصادی است به این ترتیب کوچک‌سازی و چابک‌سازی صورت گرفته است و از طرف دیگر مدیران منطقه‌ای را در زیرمجموعه وزیر قرار داده‌ایم که در صورت تصویب چارت پیشنهادی این دو ابراولویت یک تشکیلات و سازمان آماده دنبال خواهد شد.

وزیر خارجه در ادامه با اشاره به نحوه دعوت و میزبانی‌ از بیش از صد هیأت خارجی با حداقل هزینه‌ها گفت: ‌27 هیأت اروپایی از کشورهای ایتالیا انگلیس، فرانسه و آلمان و هیأت هایی از کشورهای منطقه همچون قطر، عمان و کویت در مراسم تحلیف حضور پیدا کردند که انصافا این موضوع بی نظیر بود و معنای آن شکست سیاست منزوی سازی جمهوری اسلامی توسط آمریکایی‌هاست به عبارت دیگر ایران هراسی آمریکایی نقش بر آب شد.

  در این جلسه که ظریف به همراه قشقاوی  معاون پارلمانی اش حضور داشت، فلاحت پیشه،‌حسن بیگی، شوشتری ، ذوالنوری ، کریمی قدوسی،‌رحیمی و برزگر مباحث خود را مطرح کردند.

همچنین اعضای کمیسیون امنیت ملی به ادامه بررسی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه پرداخته و تعداد دیگری از موارد و پینشهادات را مورد رسیدگی قرار دادند.

قرار است کمیسیون امنیت ملی یکشنبه هفته آینده میزبان وزرای پیشنهادی وزارت اطلاعات و دفاع باشد.