ایران و روسیه روابط نظامی شان را بعد از تحریم های جدید آمریکا تقویت کرده اند.

در خلال افزایش تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و روسیه دو کشور وعده افزایش همکاری های تجاری شان را داده اند.

در ماه جولای نمایندگان آمریکا لایحه تحریم های روسیه را به دلیل دخالت های این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصویب مردند. روسیه در واکنش به این تحریم ها بیش از 700 کارمند سفارت آمریکا در روسیه را اخراج کرد.

تحریم ها علیه ایران به بهانه توسعه برنامه های موشکی بود. ایران گفته این تحریم ها با توافق هسته ای مغایرت دارد. توافقی که ایران میگوید به آن پایبند است.

تحریم های جدید علیه کره شمالی نیز اعمال شده. دلیل این تحریم ها برنامه های موشک های بالستیک کره شمالی بود که به گفته کارشناسان موشک های جدید این کشور قابلیت پرتاب تا آمریکا را دارند.

ایران و روسیه به طور تاریخی با هم روابط نظامی داشته اند . ایران چندین میلیارد دلار تجهیزات نظامی در دوران تحریم های غرب علیه این گکشور از روسیه خریداری کرده است. سال گذشته روسیه ساخت پایگاه هسته ای جدیدی را در ایران کلنگ زد. علاوه بر این از سوی دیگر برای حفظ این روابط دو جانبه نظامی دو کشور در جنگ برای اسد در سوریه با هم همکاری های جدی ای را آغاز کرده اند.

معاون نخست وزیر روسیه دمیتری روگوزین در گفت و گو با حسین دهقان وزیر دفاع ایران در خصوص اننقال سلاح های جدیدی از روسیه با ایران مذاکراتی داشته است.

آنها بر سر اجرایی شدن توافقاتی که به افزایش روابط و همکاری های تکنولوژیکی و نظامی آنها بیانجامد به توافق رسیده اند.

روگوزین برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران به این کشور سفر کرده بود. حسن روحانی برای یک دوره چهارساله دیگر رییس جمهور ایران باقی مانده. روگوزین با معاون رییس جمهور در امور تکنولوژی نیز دیدار و گفت و گو داشته و در این گفت و گو ها برخی تبادل نظرها در خصوص فناوری های جدید بین این دو مقام ایرانی و روسیه شکل گرفته است.