به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، " آنتونی کارتولوچی" تحلیلگر آمریکایی مسائل خاورمیانه و مسائل ژئوپولتیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را بخشی از تلاش آمریکا برای وادار کردن سوریه به واکنش خواند تا از این طریق زمیه را برای مداخله نظامی امریکا در این کشور فراهم کند.

کارتولوچی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما اقدام رژیم اسرائیل بر اساس اطلاعات سرویس های اطلاعاتی این رژیم صورت گرفته است یا اینکه عنصر زمان در مقطع کنونی برایش مهم بوده است گفت: بر اساس گزارش منتشر شده" کدام راه به سوی ایران؟ " که توسط موسسه بروکینگز واشنگتن پیشتر شده بود در توطئه مشترک آمریکا و اسرائیل و عربستان علیه ایران قرار بود تا برای فاصله گرفتن عربستان و امریکا از جنگ احتمالی علیه ایران، اسرائیل بطور یکجانبه به ایران حمله کند تا ایران را تحریک کند اقدامات تلافی جویانه انجام دهد و بعد به همین بهانه آمریکا خود را وارد درگیری نظامی مستقیم با ایران بکند.

وی در ادامه می گوید: ظاهرا هدف اسرائیل از حمله به سوریه اجرای همان توطئه برای سوریه است بطوریکه با این حمله سوریه تحریک به اقدام تلافی جویانه شود تا از این طریق اسرائیل بتواند ادامه تجاوزاتش را توجیه کند و زمینه برای مداخله نظامی آمریکا فراهم شود.

کارتولوچی به این سوال که شما واکنش آمریکا را به این حمله چگونه ارزیابی می کنید؟ و آیا معتقد هستید که حمله اخیر با چراغ قرمز آمریکا بوده است؟ گفت: البته که با چراغ سبز آمریکا بوده است. اما اولین چیزی که رسانه ها سعی در القای آن داشتند این بود که حمله یکجانبه بوده و آمریکا از آن بی اطلاع بوده است و از این اقدام اسرائیل ابراز تعجب کرده است. ادعای که بسیار مضحک است و تمامی شواهد و گزارش ها از هماهنگی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای تغییر نظام در سوریه حکایت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت مقابله نظامی رژیم صهیونیستی و سوریه واکنش آمریکا چه خواهد بود گفت: اگر قصد اسرائیل داخل شدن در یک جنگ بزرگتر در منطقه باشد اولین اقدام آمریکا این خواهد بود تا راه توجیه ورود به آن را پیدا کند و مداخله نظامی مستقیم کند و مثل لیبی و عراق وارد درگیری مستقیم شود.