حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم که در حسینیه امام خمینی برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود. در آستانه ولادت ثامن الائمه امام علی‌بن‌موسی‌الرضا که در دوران حیات پربرکتش شیعه دوباره متولد شد.

وی افزود: امامی که فخر همه ما ایرانیان است از شیعه تا سنی، از فارس تا آذری، از کرد تا لر، از عرب تا بلوچ و ترکمن همه رو به این آستان دارند و خازعانه و عاشقانه می‌گویند السلام علیک یا مولای یا علی‌بن‌موسی‌الرضا، آداب زیارت امام هشتم به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست، همه ما در برابر آن حضرت خازعیم و افتخار خادمی او را داریم که او همواره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست.

رئیس جمهور تأکید کرد: ایران اگر امروز ایران است و اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و داخلی دارد یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است چرا که مزار آن امام همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

روحانی ادامه داد: ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابری انسانها در برابر خداوند و حکومت قانون، پیام وحی را به جان پذیرفت. آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر بلکه نور و نبوت و امامت بود که اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

روحانی با بیان اینکه ما ایرانی و مسلمان هستیم گفت: ما دوستدار اهل بیت هستیم، ما امامت را از امام علی، شهادت را از امام حسین و شریعت را از امام صادق آموختیم اما امام رضا به ما سیاست را آموخت، به ما آموخت که چگونه می‌توانیم در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است عظمت شیعه را احیا کرد چون که می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

روحانی تصریح کرد: امام با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که بنام خلافت خود را وارث خلافت می‌خواندند به لرزه در آورد.

وی بیان کرد: امام حکیمی که توطئه جباران زمان را با سر انگشت تدبیر به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق جویان مبدل کرد، امام مهربانی که با رفتار عملی خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت. امام دانا و دانش‌گستری که آئین احتجاج و گفت‌وگوی منطقی با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما یاد داد و به ما نشان داد چگونه باید با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم و ایمان شود.