سهیل جان نثاری نوشت:

رویترز گزارش اختصاصی داده است که ایران برای رساندن سلاح به حوثی‌ها از آب‌های کویت استفاده می‌کند. من متوجه نمی‌شوم استفاده از آب‌های کویت در غرب خلیج فارس و شمال عربستان دقیقاً به چه ترتیب به کار رساندن سلاح به یمن می‌آید. بخش‌های مرتبط گزارش رویترز را ترجمه کردم و اینجا می‌گذارم شاید کسی بتواند مرا از گمراهی درآورد:

«در ماه مارس منابع منطقه‌ای و غربی به رویترز گفتند که ایران مستقیماً یا از طریق سومالی سلاح و مستشار نظامی به یمن می‌فرستد. اما این مسیر ریسک تماس با قایق‌های نظامی در حال گشت‌زنی در خلیج عمان یا دریای عرب را به همراه داشت.

منابع غربی و ایرانی گفتند که در شش ماه گذشته، سپاه پاسداران در جستجوی راه‌های جدید برای شکست دادن محاصره برای محموله‌های سلاح ارسالی به هم‌مذهبان شیعه در جنبش حوثی، سراغ جایی بالاتر در خلیج [فارس] بین ایران و کویت رفته است

با استفاده از این مسیر جدید، کشتی‌های ایرانی تجهیزاتشان را در بالای خلیج [فارس] به قایق‌های کوچک‌تر منتقل می‌کنند که در آنجا با نظارت کمتری مواجه هستند. نقل و انتقال در آب‌های کویت و مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی نزدیک به آن صورت می‌گیرد.

یک مقام ارشد ایرانی گفت «بخشی از موشک‌ها، لانچرها، و مواد از طریق آب‌های کویتی به درون یمن قاچاق می‌شوند. این مسیر گهگاه برای انتقال پول هم استفاده می‌شود». این مقام اضافه کرد که «چیزی که اخیراً، یا به عبارت دقیق‌تر در شش ماه گذشته، بسیار قاچاق می‌شود، بخش‌های موشک‌هایی است که نمی‌توانند در یمن تولید شوند». این مقام گفت که پول و مواد مخدر برای تأمین هزینه‌ی فعالیت‌های حوثی‌ها استفاده می‌شوند.

یک مقام دیگر ایرانی گفت «حجم فعالیت، که تجارت نمی‌نامم، خیلی بزرگ نیست. اما مسیر امنی است. بندرهای کوچک‌تر ایران برای این فعالیت استفاده می‌شوند زیرا بندرهای بزرگ توجه بیشتری جلب می‌کنند».

این مقام درباره‌ی دخیل بودن سپاه گفت «هیچ فعالیتی در خلیج [فارس] بدون نقش سپاه اتفاق نمی‌افتد. این فعالیت شامل میزان عظیمی پول و همچنین انتقال تجهیزات به گروه‌های تحت حمایت ایران در جنگ علیه دشمنانشان می‌شود».

جری نورث‌وود، از شرکت امنیت دریایی مست و سروان سابق نیروی دریایی انگلیس که پیش از این فرماندهی کشتی‌های جنگی را در منطقه به عهده داشته است گفت «آب‌های دریایی ایران، کویت، و عراق در شمال خلیج فارس به هم می‌رسند. جای زیادی برای فعالیت قاچاقچی‌ها هست. در واقع کل خلیج فارس لانه زنبور فعالیت قایق‌های کوچک است. و این جایی است که تجارت نامشروع کسی، تجارت مشروع دیگری است».

صدها قایق هر روز از باب المندب و تنگه‌ی هرمز عبور می‌کنند- آبراهه‌هایی که در کنار سواحل یمن و ایران قرار دارند. بسیاری از آنها شناورهای کوچکی هستند که به سختی قابل تعقیب هستند.

منابع غربی کشتی‌رانی و امنیتی گفتند که از ماه مارس فعالیت‌های مشکوک مرتبط با کشتی‌های حامل پرچم ایران در آب‌های نزدیک کویت افزایش یافته است.

یک فروشنده‌ی بین‌المللی سلاح مقیم حوزه‌ی مدیترانه با اطلاع از ماجرا گفت «ایرانی‌ها از آب‌های اطراف کویت استفاده می‌کنند تا تجهیزات را به یمن برسانند. محموله‌ها یا به وسائط دیگر مثل قایق‌های کوچک منتقل می‌شوند یا نزدیک شناوه‌ها رها می‌شوند تا کشتی‌های در حال عبور برشان دارند».

این سلاح‌فروش که حاضر نشد نامش فاش شود گفت که خلیج‌ها و سواحل کوچک متروک زیادی در عراق وجود دارند که برای چنین فعالیت مخفی‌ای فرصت فراهم می‌کند».

منابع غربی گفتند محموله‌ها از طریق راه‌های دریایی از بندرهای کوچک ایران به نزدیکی کویت حمل می‌شوند که صد مایل دریایی با ایران فاصله دارد.

منبع گفت که قایق‌هایی که عمدتاً پرچم ایران را حمل می‌کنند برای اجتناب از شناسایی، ترانسپوندر هویتشان را گهگاه برای چند روز خاموش می‌کنند. آنها با قایق‌های دیگر ملاقات می‌کنند یا محموله‌هایشان را نزدیک شناوه‌ها می‌اندازند تا محموله برای ادامه‌ی انتقال قابل بازیابی باشد.

---

ربط آب‌های کویت در نزدیکی ایران با رساندن سلاح و مواد مخدر و پول به داخل یمن را فهمیدید؟ ربط تنگه‌ی هرمز و باب المندب را فهمیدید؟ اگر فهمیدید، این بنده‌ی کمترین را هم بی‌نصیب نگذارید.

نقشه‌ی منطقه را هم محض محکم‌کاری ضمیمه کرده‌ام.

باب المندب