محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بررسی وضع دیپلماسی اقتصادی و ساماندهی آن وظیفه وزارت امور خارجه است که خوشبختانه در این زمینه پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: ما بر این اعتقادیم که باید اساسنامه وزارت امور خارجه عوض شود؛ چراکه جنس وزارت امور خارجه ما امنیتی سیاسی است، در حالی که باید این رویکرد اقتصادی و امنیتی ـ سیاسی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: یک خلاء اساسنامه‌ای و قوانینی در وزارت امور خارجه شاهد هستیم که در برنامه ششم توسعه هم ما در این زمینه حکمی دادیم اما این حکم نیازمند زیرحکم‌هایی است.

پورابراهیمی ادامه داد: مهمترین کار و برنامه ما در کمیسیون اقتصادی که با هماهنگی کمیسیون امنیت می‌توانیم پیگیری کنیم،‌اصلاح اساسنامه وزارت امور خارجه است که قطعاً تا جنس اساسنامه تغییر نکند، رویکرد آن هم تغییر نخواهد کرد.

وی همچنین یادآور شد: با برخی فشارهایی که به مجلس وارد شد همچنین سوالی که بنده از وزیر امور خارجه کردم و به صحن علنی مجلس انتقال داده شد، اقداماتی در این زمینه صورت گرفت اما چون زیربنا و ساختار روی فضای اساسنامه‌ سیاسی امنیتی نشسته است، بنابراین باید این ساختار تغییر پیدا کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما به دنبال تغییر ساختار این اساسنامه هستیم و موافقت رئیس مجلس را در باره تغییر اساسنامه وزارت امور خارجه گرفتیم و امیدواریم به زودی به این موضوع بپردازیم.