به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف که به همراه همسرش و به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور پیدا کرده بود، در ابتدای سخنان خود با اشاره به سابقه دانشگاه الزهرا و چگونگی تاسیس آن به نقش زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان در طول انقلاب همواره در صحنه های مختلف نقش پیشتاز و حضوری چشمگیر داشته اند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نامگذاری سال ۹۲ به عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری و روشن بودن علت این نامگذاری، گفت: نظام ما یک نظام مردمی است و این مردم هستند که در همه امور اجرایی کشور حرف اول را می زنند.

عارف با اشاره به اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات و با تاکید بر این که باید افراد تاثیرگذار را تشویق به حضور کنیم، به اهمیت حاکمیت اخلاق و عقلانیت و امید دادن به مردم اشاره کرد و گفت: ما باید به سمتی برویم که اخلاق مداری و قانون مداری در کشور حاکم شود.

وی با تاکید بر این که کشور در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارد و مشکلاتی حاکم است، گفت: باید عنان کشور در اختیار کسی قرار بگیرد که توانایی پاسخگویی به مشکلات در عمل را داشته باشد. نباید عنان کشور را به افراد کم تجربه سپرد و یا این که بخواهیم روش آزمون و خطا را دنبال کنیم.

عارف با تاکید بر این که باید فضای نشاط در دانشگاه و در بین جوانان حاکم شود، اظهار کرد: اگر دانشجویان ما تک بعدی تربیت شوند نمی توانند از حقوق مردم دفاع کنند به همین خاطر باید دانشجو در محیط دانشگاه با نشاط باشد و احساس تکلیف کند که در کنار درس و آموزش در دیگر عرصه ها نیز با کمترین هزینه حضور پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت حاکم شدن فضای رفاقت و همدلی در کشور، گفت: در طی سه دهه گذشته شاهد بوده ایم که بعد از انتخابات به جای ایجاد شدن فضای رقابت در عرصه مدیریتی کشور، فضای تسویه حساب حاکم شده و نیروهای توانمند به خاطر اختلاف سلایق کنار گذاشته شدند و افراد کم تجربه جایگزین آنها شدند.

عارف با تاکید بر این که از اول تیرماه و بعد از برگزاری انتخابات باید کشور وارد فضای رفاقت شود و جریان پیروز نیز از تمام توانمندی های موجود در کشور برای پیشبرد امور استفاده کند، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظر شما در مورد مدیریت زهرا رهنورد در دانشگاه الزهرا چه بوده، گفت: خانم رهنورد اقدامات خوبی در زمینه توسعه کیفی و کمی دانشگاه الزهراء بخصوص تحصیلات تکمیلی کشیده اند.

وی همچنین در مورد ردصلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر پیش رو گفت: من هنوز اطلاع رسمی از این موضوع ندارم و در حد شایعه و حرف این مطالب را شنیدم.

عارف ادامه داد: انتظار از دست اندرکاران انتخابات این است که مر قانون را رعایت کنند و اگر مر قانون رعایت شود نگرانی از مردم رفع می شود. دست اندرکاران انتخابات باید به شرایط حساس کشور توجه کنند و اگر بناست حماسه سیاسی و اقتصادی رخ دهد باید بر اساس مر قانون و سعه صدر برخورد شود و کسانی که صلاحیت ها را بررسی می کنند باید بر این اساس این اقدام را انجام دهند و اجازه دهند که مردم خود انتخاب کنند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با دانشگاه های تک جنسیتی به مانند دانشگاه الزهراء در کشور و این که در سال آینده دانشگاه الزهراء دانشجوی پسر بپذیرد، گفت: بعد از انقلاب فرهنگی صحبت هایی در مورد ایجاد دانشگاه مختص خانمان مطرح شد و در این ارتباط دانشگاه الزهراء ایجاد شد، چرا که در جامعه برخی از خانواده ها علاقه مند هستند که دختران آنها به دانشگاه هایی بروند که مختص دختران است، البته ما یک تجربه ناموفق نیز در این زمینه در قم داشتیم و به دلایلی دانشگاه تاسیس شده موفق نشد و بسته شد.

عارف با بیان اینکه باید برای ایجاد دانشگاه تک جنسیتی در ارتباط با دختران شرایط منطقه و استانی سنجیده شود، گفت: بر اساس این شرایط با ایجاد دانشگاه دخترانه موافقت هستم، ولی اینکه دانشگاه الزهراء بخواهد دانشجوی پسر بپذیرد با این موضوع موافق نیستم.

وی همچنین در بحث هسته یی با بیان این که دیدگاه ما دیدگاه نظام است و حق هر کشوری است که در چارچوب قانون از فناوری هسته یی استفاده کند و این حق پذیرفته شده ما بر اساس معاهدات بین المللی است، گفت: در حال حاضر مساله هسته یی کشور ما یک مساله سیاسی شده و امیدوارم که با راهکارهای سیاسی و تعامل جدی تر با دنیا این مساله حل شود.

عارف با اشاره به اهمیت گسترش رابطه با کشورهای منطقه اسلامی و عدم تعهد و همچنین دیگر کشورها، گفت: استمرار این وضعیت به ضرر ماست و ما باید اعتماد سازی را در چارچوب ان. پی. تی پیگیری کنیم، ولی نباید از حق قانونی خود بگذریم.

وی همچنین با تشریح برخی از برنامه های اقتصادی خود در مورد بحث هدفمند کردن یارانه ها نیز گفت: باید فاز اول آن به صورت کامل اجرا شود تا جمع بندی روشنی در ارتباط با آن داشته باشیم و بعدا با کمک مجلس فاز دوم آن با توجه به نتایجی که از اجرای فاز اول آن داشته ایم اجرا شود. البته باید در این ارتباط به بحث زیرساخت ها و توجه به بخش آسیب پذیر جامعه توجه جدی شود.

عارف در مورد بحث مذاکره با آمریکا با بیان این که سیاست کلی کشور در این زمینه روشن است به صحبت های رهبری در نوروز سال ۹۲ در این ارتباط اشاره کرد و گفت: ما مخالف مذاکره نیستیم، ولی این مذاکرات باید در چارچوبی انجام شود که مقام معظم رهبری فرمودند. ما باید از موضع قدرت مذاکره کنیم نه از موضع ضعف و در کنار توجه به منافع ملی خود و حقوق ملی خود در مذاکرات حقوق طرف مقابل را به رسمیت بشناسیم، البته دستگاه دیپلماسی ما نیز باید تقویت شود و از دیپلمات های کارکشته و کسانی که به قوانین بین المللی اشراف دارند استفاده کنیم.

عارف در پاسخ به این سوال که شما چرخش اصولگرایان از دولت را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: تا چندی پیش جریان اصولگرا با تمام توان پشت سر دولت قرار گرفت و به نظر من در حال حاضر اخلاقی نیست که اصولگرایان دولت را جدا از خود بدانند و اگر ضعفی بوده و اشکالی است باید به این ضعف و اشکال اعتراف کنند.

وی همچنین در مورد حضور هاشمی در انتخابات با بیان این که تکلیف این موضوع در چند ساعت آینده مشخص می شود، اظهار کرد: نگاه ما در جریان اصلاحات در ارتباط با انتخابات نگاه اجماعی بوده و ما در موضع گیریهامان سعی کردیم از تجربه سال ۸۴ به خوبی استفاده کنیم؛ چرا که در سال ۸۴ اصلاح طلبان نتوانستند اجماع کنند و چندین کاندیدا از این جریان حضور داشت.

عارف با بیان اینکه من در مورد حضور آقایان خاتمی و هاشمی موضع گیری شفافی داشتم، گفت: این بزرگواران اگر آمدند ما باید به آنها کمک کنیم و چند ساعت آینده این موضوع مشخص می شود و موضع شفاف ما و جریان اصلاحات نیز در این ارتباط بیان می شود.

وی همچنین در مورد بحث ولایت فقیه و اینکه اگر اختلافی پیش آید نظر ولایت فقیه را مدنظر قرار می دهید یا نظر خودتان را، گفت: من صددرصد پایبند به ولایت فقیه هستم، نگاه ارزشی به این موضوع دارم و امیدوارم که اختلاف نظری پیش نیاید، ولی در صورت وجود آن بعد از بحث های کارشناسی فصل الخطاب نظر رهبری است.