وبگاه «دیلی‌بِست» در مطلبی ضمن تشریح راهبرد کلی آمریکا در جنگ سوریه و با اشاره به توافق آتش‌بس اخیر بین آمریکا و روسیه در جنوب‌غربی سوریه می‌نویسد: با راهبردی که دولت آمریکا در سوریه در پیش گرفته عملا پیش‌برنده اهداف روسیه شده و در چنین وضعیتی ایران بزرگترین برنده تحولات میدانی سوریه است.

به اعتقاد نویسنده اصول کلی راهبرد جدید دولت آمریکا در جنگ سوریه به قرار زیر است: آمریکا صرفا در سوریه حضور دارد تا با گروه داعش مبارزه کند و هم‌اکنون واشنگتن درموقعیتی نیست که دولت سوریه را به صورت مستقیم هدف قرار داده و با آن وارد چالش شود.

وی با اشاره به ایجاد مناطق کاهش در سوریه می‌نویسد: باید بپذیریم که روسیه سرمایه‌گذاری سیاسی سنگینی در سوریه انجام داده پیشنهاد مسکو برای برقراری «مناطق کاهش تنش» دقیقا بهترین مسیر در اجرایی‌شدن راهبرد این کشور و تضمین امنیت پایدار در سوریه مدنظر روس‎هاست.

اگرچه ایجاد مناطق کاهش تنش به خودی خود به دلایل بشردوستانه مورد توافق آمریکاست، اما در واقع دولت آمریکا پوششی دیپلماتیک برای سازوکار عملی‌شدن هدف اصلی دولت روسیه که همانا تضمین و تثبیت پیروزی‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور است؛ ایجاد مناطق کاهش تنش این فرصت را در اختیار دولت سوریه قرار می‌دهد تا نیرو‌های خود را برای مبارزه به مناطق دیگری اعزام کند.

پشتیبانی دولت آمریکا از طرح مناطق کاهش‌تنش نشان‌دهنده عدم یادگیری مقامات آمریکایی از تاریخ اخیر تحولات سوریه است؛ چنین توافقاتی ثبات کوتاه ‎مدتی ایجاد می‌کنند و موجب سودبری یک طرف و شکست طرف دیگر می‌شود.

نگارنده با اشاره به اینکه راهبرد جدید آمریکا هیچ تازگی ندارد بلکه شکل فشرده سیاستی است که پیش از این دولت اوباما در پیش گرفته بود که دولتش به تناوب بر برکناری بشار اسد پافشاری می‌کرد، اما هیچ‌گاه به صورت جدی در پی تحقق آن نبود؛ آمریکا با پذیرش محدودیت عملی‌شدن اهدافش در سوریه کاملا شکستش در برابر ایران و روسیه را پذیرفته‌است؛ آن روز‌هایی که آمریکا وقایع را از «پشت پرده هدایت می‌کرد» گذشته هم‌اکنون ما نظاره‌گر و پیرو تحولات سوریه هستیم.