پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اخیراً خبرهای گوناگونی حول توافق حماس و مصر به گوش می‌رسد.  کنترل مرز رفح و صدور انرژی از مصر به غزه از مهم ترین گزاره هایی است که حول توافق حماس و مصر نام برده می‌شود؛ اما آنچه در این اخبار بسیار خودنمایی می‌کند، نام و نقش دحلان در این همگرایی مصر و حماس است. 

هاآرتص در خبری مدعی شد طرح مشترکی بین امارات، مصر و رژیم صهیونیستی برای انتصاب دحلان به عنوان رئیس دولت  غزه در حال اجرا است و قرار است در مقابل برچیدن محاصره غزه و ساخت نیروگاه تولید برق برای تأمین برق غزه در رفح مصر این امر هم محقق گردد. در پی مطرح شدن نام دحلان رقیب دیرینه و نخست محمود عباس، وی سفری فوری به مصر داشت و با سیسی دیدار کرد؛ اما به نظر می‌رسد ابومازن در سفر به قاهره دستاوردی کسب نکرده باشد.

1- از آنجایی که با تشدید فشارها و محاصره نوار غزه و کاهش صدور انرژی و قطع حقوق مالی به کرانه باختری از سوی تشکیلات خودگردان، حماس و نوار غزه را با وضعیت بغرنجی روبرو کرده است، رجوع به مصر با واسطه‌گری دحلان پیامدها و تهدیدات بسیار جدی‌ای را در پی خواهد داشت.

2- دبکا فایل در خبری مدعی شد دحلان با تشکیل نیروهایی در مرز رفح بر گذرگاه مدیریت خواهد داشت، امری که احتمالا با واکنش دیگر گروه ها و حتی کتائب عزالدین قسام در صورت تحقق واقعیت روبرو خواهد شد.

3- دحلان همواره به دنبال کنار زدن محمود عباس بوده است، در صورتی که کشورهای عربی چون مصر و امارات با این امر موافق باشند، باید شاهد چالشی جدید در فلسطین باشیم. اما مسئله آن است که آیا حماس به قدرت یابی شخصی با سابقه ای روشن در خیانت به مقاومت چون دحلان که بسیار به صهیونیست ها هم نزدیک است، در نوارغزه و کرانه باختری اندیشیده است؟

4- اما مسئول سابق شاباک رژیم صهیونیستی در واکنشی متفاوت، اتفاقات اخیر را نتیجه تلاش های دحلان برای افزایش قدرت حماس و تقویب موضع نظامی در مرزهای نوار غزه و سرزمین های اشغالی دانست و  نزدیکی حماس و دحلان را برای رژیم خطرناک معرفی کرد. وی متذکر شد که دحلان می داند اگر به صلح خواسته تل آویو تن دهد، آینده سیاسی اش به پایان خواهد رسید و لذا چنین نخواهد کرد. 

5- عدم واکنش حماس به شایعات در خصوص توافق حماس و دحلان، زنگ خطر ها را باری دیگر به صدا در آورده است؟ آیا کشورهای عربی و دحلان به دنبال جلوگیری از انفجار غزه اند یا آغاز مسیر سازش حماس و شکستن مقاومت در نوارغزه؟