پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- موضوع امکان سنجی وقوع جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه همواره طی سال‌های اخیر یک از موضوعات بحث‌برانگیز و همچنین متداوم رسانه‌های عبری و فلسطینی بوده است.

چند روز گذشته وبگاه «اسرائیل دیفنس» در گزارشی اعلام کرد افسران و مقامات عالی رتبه در موسسات نظامی رژیم صهیونیستی اخیراً جلسه‌ای گسترده تشکیل داده‌اند و در آن درباره چگونگی نابودی حکومت حماس در جنگ آینده علیه نوار غزه بحث و تبادل نظر کردند. وبگاه مذکور در گزارشی به قلم «عمیر ربابورت» کارشناس نظامی نوشته است آنچه در این دیدار که هفته گذشته در یکی از پایگاه‌های نظامی در جنوب فلسطین اشغالی رخ داد، تحولی در استراتژی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

اما در همان برهه به نظر می‌رسد مخالفین، به‌صراحت جنگی جدید را که تنها یک اشتباه راهبردی می‌دانند را فریاد زدند. به‌طور نمونه می‌توان به سخنان لیبرمن وزیر جنگ نتانیاهو اشاره کرد. وی در کنفرانس مشهور هرتزلیا گفت: «اسرائیل نیتی برای اقدام به عملیات نظامی ندارد، نه در تابستان، نه در پاییز، نه در شمال و نه در جنوب. هدف ما این است که جلوی جنگ را بگیریم...»

اما برخی نشانه‌ها و تحولات نشان دهنده آن است که جنگ جدید چندان هم دور از دسترس نیست:

1- طرح منطقه‌ای صلح اعراب و رژیم صهیونیستی در زمان دولت ترامپ

سفر ترامپ به منطقه، سخنان سران کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، تشدید فشارها بر حماس در جهان عرب، طرح تحریمی جدید کنگره علیه حامیان حماس و جهاد اسلامی و... همگی نشان می‌دهد که یک طرح منطقه‌ای به‌منظور صلح بزرگ در راه است و قطعاً نوار غزه از موانع جدی تحقق آن است. این اتفاق می‌تواند توجیه جنگ را بالاخص با توجه به تحولات منطقه‌ای را برای رژیم صهیونیستی افزایش دهد.

2- تغییر برخی فرماندهان ارتش رژیم اشغالگر

در هفته‌ای که گذشت گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با یک سلسله تغییرات در ارتش این رژیم موافقت کرد که از جمله آن تغییر فرمانده یگان غزه بود.«الیعزر تولیدانو» منشی نظامی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، به عنوان فرمانده یگان غزه در ارتش رژیم صهیونیستی تعیین و جانشین «یهودا فاکس» شد. وی پیش‌تر چندین سمت داشته که از جمله آن‌ها فرماندهی یگان چتربازان در جنگ اخیر علیه نوار غزه در سال 2014 و فرماندهی چند عملیات در جنگ 2006 علیه لبنان بوده است. وی پس از جنگ 51 روزه و شکست در عملیات غزه از سمتش برکنار شده بود. بازگشت برخی نظامیانی که سابقه جنگ در نوار غزه را دارند، احتمالات نبرد جدید را بیشتر کرده است.

3- تضعیف حماس و فضاسازی تشکیلات خودگردان و نتانیاهو

یکی از دلایلی که می‌تواند امکان جنگ را افزایش دهد، نیاز سیاسی و یا شخصی نتانیاهو و محمود عباس است. اقدامات اخیر محمود عباس در تشدید فشار بر حماس و نوار غزه، کاهش صدور برق و همچنین قطع حقوق و ...همگی در کنار نیاز نتانیاهو به یک پیروزی برای رهایی از شکست‌های ده سال نخست‌وزیری‌اش در کنترل حماس در فرصت روی کار آمدن ترامپ، می‌تواند احتمال وقوع نبردی جدید را افزایش دهد.