بشار جعفری رئیس هیئت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات آستانه گفت: تنها موضع مطرح در پنجمین دور از مذاکرات آستانه، سازوکارهای اجرای سند مناطق کاهش تنش در سوریه است.

جعفری افزود: ما امروز با دو هیئت روسی و ایرانی درباره سازوکارهای اجرای سند مناطق کاهش تنش نشست برگزار کردیم، اما به نتایج نهایی نرسیدیم و مذاکرات در خصوص این موضوع بسیار حساس ادامه دارد.

پیش از این منابع مطلع از جزئیات نشست آستانه گزارش داده‌اند که بر اساس توافقات صورت گرفته مراکز نظارت بر «مناطق کاهش تنش در سوریه» در مناطق شمالی سوریه برعهده روسیه و ترکیه، در مرکز سوریه برعهده روسیه و ایران و در جنوب سوریه برعهده روسیه است.

خبرنگار روسیاالیوم نیز گزارش داده است که قرار است دو مرکز نظارت و همکاری مشترک با حضور طرف‌های ترکیه‌ای - سوری و اردنی - سوری تشکیل شود.

پنجمین دور مذاکرات آستانه برای بررسی مناطق کاهش منازعه و حضور نیروهای کشورهای ضامن آتش بس در این مناطق از صبح سه شنبه آغاز شد.

چهارمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه در روزهای سوم و چهارم ماه مه (13 و 14 اردیبهشت) گذشته برگزار شد و به یادداشت تفاهمی برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش برای یک دوره شش ماه رسید که این یادداشت تفاهم از ششم ماه مه سال 2017 میلادی با هدف کاستن از خشونتها و حفاظت از وحدت و سلامت ارضی و حل مسالمت آمیز درگیری اجرایی شد.

کشورهای ضامن آتش بس در سوریه یعنی روسیه و ترکیه و ایران به این یادداشت تفاهم دست یافتند.