نیکلاس کیتی کیتی سفیر زیمبابوه در تهران با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل امروز سه شنبه (۱۳/۰۴/۹۶) دیدار و پیرامون همکاری‌های پارلمانی و بین المللی گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار ضمن استقبال از گسترش روابط پارلمانی تهران-حراره گفت: «ایران و زیمبابوه پیشینه روابط مثبتی با یکدیگر داشته و توسعه روابط با این کشور حائز اهمیت است».

وی در ادامه با اشاره به اهمیت رفت و آمدهای پارلمانی خاطر نشان کرد: «دیدار و مذاکرات مقامات پارلمانی تهران-حراره مورد توجه می‌باشد و بزودی گروه دوستی پارلمانی ایران – زیمبابوه به حراره سفر خواهد کرد».

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تسهیل در صدور ویزا از سوی دولت زیمباوه گام بسیار مثبتی در راستای توسعه روابط دو کشور است خاطر نشان کرد: «با توجه به روابط سیاسی خوب دو کشور باید ازظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، بهداشتی و درمانی فیمابین بهره برد».

امیرعبداللهیان بر ضرورت همبستگی بیشتر کشورهای مستقل در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین تأکید کرد و از اقدامات زیمبابوه در حفظ موضع ثابت حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در موضوعات مختلف بین المللی تصریح کرد: سوء استفاده از ابزار حقوق بشر و اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل از سوی آمریکا نشاندهنده سیاست ­های ظالمانه این کشور برای ایجاد فشار می‌­ باشد.

در ادامه این دیدار نیکلاس کیتی کیتی سفیر زیمبابوه با اشاره به آمادگی دولت و مجلس زیمبابوه برای تقویت روابط دو کشور گفت: «زیمبابوه به گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران علاقمند است و در این راستا هیچ فرصتی از جمله استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی را از دست نخواهد داد.»

وی ضمن ابراز علاقه‌مندی نسبت به گسترش روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه پتروشیمی، تامین صدور خدمات فنی و مهندسی، صنعت دارو و.... خاطر نشان کرد: «مهم‌ترین مانع پیشبرد روابط ایران-زیمبابوه نبود مکانیسم مالی مناسب است». وی در همین زمینه افزود: «تسهیل در صدور ویزا از سوی دولت زیمبابوه به صورت اقدامی یکجانبه نشان از اراده عملی این کشور در گسترش روابط است».

سفیر زیمبابوه در پایان خواستار کمک پارلمان در رفع موانع موجود در صادرات تراکتور به زیمبابوه شد.