به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛" حسن سبحانی" کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان که به همت اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت اسلامی) که امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: من بیش از ۳۰ سال بانکداری اسلامی درس می دهم، من استاد دانشگاه هستم و می دانم چکار کنم تیم من باید کار بلد باشد، به اصول قانون اساسی باور داشته و کار جمعی بلد باشند. اقتصاد مقاومتی مورد نظر من باید با پشتیبانی مردم بتواند به چرخه اقتصادی رونق دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رشد یک بعدی جامعه مشکل به بار نمی آورد بعنوان مثال در اقتصاد ضربه وارد می کنند گفت: مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی غیرقابل تفکیک هستند من در برنامه هایم رشد فضایل اخلاقی ایجاد نظام اداری غیر ضروری و… را در برنامه هایم اشاره کرده ام. مملکت با قانون اداره می شود کسی می تواند بگوید می آیم و قانون را تغییر می دهم؟ ؟ قانون را باید مجلس تصویب کند.

سبحانی در پاسخ به این سوال که گفته بودید تا اقتصاد ما حل نشود در عرصه فرهنگ همچنان با معضلات روبرو خواهیم بود؟ گفت: در دل فقر دین و فرهنگ ریشه نمی گیرد اگر کشور اسلامی باشد بنابراین نباید فقیر باشد. اگر فقیر باشد در واقع اسلامی نیست اسلام با فقر قابل جمع نیست؛نمی توان از فرهنگ صحبت کرد ولی فقیر بود اقتصاد و سیاست در تعامل هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آمایش سرزمین و همچنین از نه گفتن رئیس جمهور بحث کردید بعنوان مثال در صورت تخریب بناهای باستانی و محیط زیستی توسط کارخانه های صنعتی آلاینده حاضر به توقف آن هستید گفت: آرمانی نمی شود به قضیه نگاه کرد؛ آن چه وجود دارد برای شروع کارهای جدید حتما نه می گوییم، اما برای کارهایی که انجام شده در مبنای هزینه و فایده بررسی می کنیم.
سبحانی در پاسخ به این سوال که چطور جامعه اسلامی مورد نظر خود را عملی خواهید کرد؟ گفت: جامعه اسلامی مورد نظر من جامعه ای است که مطابق با قانون اساسی کشور باشد. با یک افق ۲۰ ساله برنامه ریزی جامعه منطبق بر قانون اساسی را بوجود می آورد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه معضل اصلی ما در اقتصاد و تولید چیست؟ گفت: من به" دولت توسعه ای" باور دارم ما به غیر از قانون اساسی قانون بانکداری داریم، اقتصاد دو نوع است اقتصاد بانک محور و بورس محور، اقتصاد ایران بورس محور است. پول یک چیز است سرمایه چیز دیگر اصولا در بانکداری اسلامی وام وجود ندارد که بدهی داشته باشد باید مشارکت صورت گیرد.

وی در پایان گفت: چیزی به نام طرح تحول اقتصادی معنایی ندارد باید در عرصه اقتصاد اتفاقی بیافتد و بعد تحولی صورت گیرد؛مثل طرح هدفمندی یارانه ها اگر اجرا شود در حوزه اقتصاد تحول صورت می گیرد باید یک اتفاقی بیافتد و به واسطه این نظم در امور اقتصادی شکل بگیرد. هدفمندی یارانه ها از اول قصابی بود نه جراحی؛ اصولا در کشور ما چیزی به نام یارانه سوخت وجود نداشت، بلکه ارزان می فروختیم در طرح هدفمندی یارانه ها گران شد، طرح هدفمندی یارانه ها خیلی ساده گرفته شد و من تحولی در این نمی بینم.