، پایگاه خبری «رای الیوم» به نقل از منابع مطلع مدعی شد که پاسخ قطر به مطالبات عربستان و متحدانش با انعطاف زیادی همراه بوده است.

بنا بر ادعای پایگاه رای الیوم، منابع مطلع به این پایگاه اعلام کردند که انعطاف قطر شامل موافقت با اخراج اعضای جنبش حماس، ساکت کردن شیخ یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و چه بسا رفتن وی به استانبول، ملزم نمودن شبکه الجزیره به توقف هجمه ها علیه مصر و پرداخت غرامت به این کشور، قطع تمام روابط مالی با اخوان المسلمین و اخراج برخی از رهبران آن از دوحه می باشد.

رای الیوم همچنین مدعی شد که قطر متعهد شده است در صورت تصمیم دسته جمعی تمام اعضای شورای همکاری خلیج فارس روابط خود با تهران را کاهش دهد.

گفتنی است که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر روز دوشنبه نامه امیر قطر را به امیر کویت تحویل داد که حاوی پاسخ به خواسته‌های عربستان سعودی و متحدانش است. متن این نامه هنوز علنی نشده است.

روز یکشنبه مهلت 10 روزه عربستان، امارات، مصر و بحرین به قطر برای اجرای مطالبات این کشورها به پایان رسیده بود، با وجود اینکه دوحه اعلام کرد مطالبات کشورهای عربی را نمی پذیرد، امیر کویت از 4 کشور خواست مهلت قطر را 48 ساعت تمدید کنند که با موافقت این کشورها مواجه شد.

این در حالی است که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم به صورت تلفنی گفتگو کرد، بر اساس گزارش ها دو طرف در این گفتگو تحولات بحران قطر و پیامدهای آن بر خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند.