محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی ، با اشاره به اینکه قاچاق کالا و ارز یکی از معضلات امروز کشور ماست گفت: ما امروز اگر بخواهیم قاچاق کالا و ارز را از ابعاد مختلف بررسی کنیم می‌توان مهم‌ترین قسمت آن را بحث اقتصادی و نابودی اشتغال دانست.

نماینده مردم ساوجبلاغ بیان داشت: زمانی که 20 میلیارد دلار کالا وارد کشور از مبادی غیر رسمی شود از نظر مالی این میزان از کالا 20 درصد مالیات و عوارض گمرک نمی‌پردازد که با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان اعلام کرد که حدود 140 هزار میلیارد دلار عدم النفع داریم و نمی‌توانیم از این مبلغ درآمدی کسب کنیم.

 وی ادامه داد: این رقم می‌تواند موجب یک حرکت عظیم در بحث اقتصادی کشور شود که نبود آن باعث ضرر اقتصادی است.

 بهمنی تاکید کرد: به همین میزان از واردات کالای قاچاق به کشور یک میخ بر تابوت اشتغال کشور زده‌ایم، و تنها یک بازار و شغل برای دیگر کشورها ایجاد کرده‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید مسئولان بازرگانی و صنعتی کشورمان با کمک به کارخانجات و مراکز تولیدی کشورمان موجب شوند تا کیفیت کالای ایرانی ارتقا یابد، یعنی تولیداتشان را صادرات محور کنند.

 نماینده مردم ساوجبلاغ با بیان اینکه زمانی که کالاهای داخلی صادرات محور شد یعنی می‌تواند با اجناس خارجی رقابت کند گفت: بعد از آن مصرف کننده کالای داخلی ما نیز انگیزه استفاده از این اجناس را پیدا کرده و دیگر میزان واردات نیز کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی باید تولید و منابع ارزان قیمت را در اختیار تولید کنندگان قرار دهند و دولت در کنار آن مابه‌التفاوت قیمت‌ها و بدهی‌هایش را به بانک‌ها بپردازد، بانک‌ها از یک رو جرایم سنگینی را به بانک مرکزی می‌پردازند و از سوی دیگر دولت بدهی خود را به آن‌ها نمی‌پردازد لذا دیگر آن‌ها تسهیلاتی به تولید کنندگان پرداخت نکرده یا سود بالا می‌پردازند که در تولید پاسخگو نخواهد بود.

 بهمنی تاکید کرد: حجم بالای قاچاق از مبادی ورودی کشور وارد می‌شود و متاسفانه دولت نتوانسته در مقابل آن ایستاده و جلوگیری کند، در بخش‌های ورودی بعضا هم متاسفانه از نظر قانونی قاچاق وارد می‌شود.

 وی ادامه داد: رئیس گمرک چند ماه گذشته در رسانه‌ها اعلام کرد که حدود 80 درصد قاچاق از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شود، این کالاها ضمن آنکه کارخانجات ما را تولید می‌کند هزینه‌های ورودی خود را پرداخت نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اجناس وارداتی برخلاف داخلی برچسب ندارند بیان داشت: ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داریم اما حتما باید دقیق‌تر دیده شده و دولتمردان در صورت داشتن نقصی در این قانون آن را برای اصلاح به مجلس گزارش کنند زیرا دیگر معنایی ندارد که بگوییم میزان قاچاق کالا به کشور از 20 هزار میلیارد دلار به 15 هزار میلیارد دلار رسیده است.

 وی اظهار داشت: متاسفانه گاهی اوقات تقصیر اقدام قاچاق کالا را بر دوش کولبران بیچاره می‌اندازیم، آن‌ها تنها برای رفع نیازهای روزانه خود تنها مقادیر کمی کالا را به کشور وارد می‌کنند که شاید در سال به 400 میلیون دلار هم نرسد.