کمال دهقانی در واکنش به گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره عملکرد ایران در زمینه قطعنامه 2231 گفت: این گزارش پایبندی ایران به تعهدات با ۱+۵ را می رساند.

وی با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱، آن را مهر تاییدی بر توافق ایران با ۱+۵ دانست و توضیح داد: برجام موافقتنامه چند جانبه بین ایران و کشورهای عضو ۱+۵ بود که براساس آن تمامی طرفین متعهد به انجام تعهداتشان شدند که ایران طبق همین گزارش به تعهداتش پایبند بوده است.

دهقانی افزود: دبیرکل سازمان ملل برای ارائه گزارش منصفانه باید به نقض تعهدات از سوی آمریکا اشاره می کرد نه اینکه با انجام کار تبلیغاتی موضوع موشک‌های بالستیک را اشاره کند. حال اینکه برنامه موشکی ایران یک موضوع داخلی است و تنها در برجام بحث ممانعت از استفاده از موشک‌هایی با کاربرد حمل سلاح هسته ای آمده که جمهوری اسلامی سلاح هسته ای نمی سازد که بخواهد موشک‌هایی با این کاربرد تولید کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی آمریکا و همپیمانانش به دنبال نفوذ در غرب آسیا و جهان هستند و نقشه های خود را در پیش گرفته اند اما دبیرکل سازمان ملل توجهی به این موضوع نکرده و گزارشی از میزان پایبند بودن سایر اعضای ۱+۵ درباره اجرای برجام ارائه نکرده است.

دهقانی با تاکید بر اینکه «برنامه موشکی ایران در چارچوب اقدامات بازدارنده همچون سایر کشورهای جهان است» گفت: نمونه آن در تعرض داعش به ایران بود که وقتی ما مورد هجوم قرار گرفتیم از خود دفاع کردیم. جمهوری اسلامی در زمینه دفاع و امنیت خود هیچگاه با کسی مذاکره نمی‌کند و این استراتژی منطقه را همواره دنبال خواهد کرد.

وی در پایان و در جمع بندی گفت: دبیرکل سازمان ملل از بازی‌ها و لفاظی های سیاسی دوری کند و وارد بازی های آمریکایی ها نشود و براساس چارچوب کاری‌اش گزارشات خود را تهیه کند.