پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- از آغاز جمهوری اسلامی ایران، تفکر اسلام سیاسی و اسلام انقلاب مانع جدی بر روی مسیر استعمارگری آمریکا و دول غربی در منطقه بود. غربی‌ها متوجه شدند نسیم تفکر انقلاب اسلامی اگر درجایی وزیدن گیرد ، طوفان ایجاد می‌کند. طرح مهار انقلاب اسلامی از درون و برون آغاز شد. گروه‌های جدایی‌طلب با علم جدایی از تهران کار را در داخل شروع کردند و به ترورهای کور رسید و ظرف مدت 40 روز رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس شورای عالی قضایی و بیش از 70 تن از مسئولان کشور ترور و به شهادت رسیدند. اما بخش خارجی مهار انقلاب اسلامی سخت‌تر و پرهزینه‌تر بود. صدام به نمایندگی دول غربی – عربی به ایران اسلامی حمله کرد تا در برابر تفکر اسلام سیاسی، اسلام ناسیونالیستی بعثی را جایگزین کند و در هشت سال جنگ تمام تبلیغات را بکار گرفت اما نتوانست اجماع عربی را علیه ایران بکار گیرد. به‌ویژه آنکه شاخه مهمی از جریان بعثی در سوریه به ایران کمک کرد. پس از شکست طرح حمله رو در روی ناسیونالیسم عربی، غربی‌ها به مواجه مستقیم با نظام اسلامی ایران روی آوردند. این را نباید فراموش کرد با تغییر استراتژی بیرونی، استراتژی مهار داخلی نیز تغییر کرد. پس از جنگ و بی‌فایده دانستن عنصری چون صدام، جنگ علیه افغانستان و ایران آغاز شد تا مسیر جغرافیای سیاسی ایران در حصر نظامیان آمریکایی قرار گیرد. نهایتاً با شکست در این دو منطقه مجبور شدن از عراق و افغانستان خارج شود. فاز دوم نیز بدین ترتیب به شکست انجامید.

فاز سوم اما کمی متفاوت‌تر بود. تفاوت آن به پیچیدگی‌های قبلی نبود اما سهمگین‌تر و خطرناک‌تر مبدل شد. راه‌اندازی گروهی چون داعش برای حصار علیه ایران در سوریه و عراق موجب شد تا به‌جای مهار انقلاب اسلامی، بازوان او افزایش و قدرت عملیات انقلاب اسلامی رونق یابد. تشکیل ده‌ها گروه مقاومت برای مبارزه با داعش نمونه بارزی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در سالهای اخیر است. 

حالا با شکست فاز سوم، فاز چهارم در عربستان و ریاض آغاز شد. اجماع عربی- آمریکایی ضد ایران در ریاض به ریاست ملک سلمان و ترامپ نشان داد، آمریکایی‌ها فاز چهارم را وسیع‌تر و در قالب مرکز امت اسلامی آغاز کردند. مرکز امت اسلام آمریکایی به ریاست ریاض بر آن است تا در برابر مرکز و ام القرای مقاومتی و اسلام ناب قرار گیرد. ریاض با عقد قراردادهای میلیاردی با آمریکا توانست پست ژاندارمی منطقه را تصاحب کند و در نهایت با انتخاب محمد بن سلمان به‌عنوان ولی عهد سعودی بایستی منتظر یک تحرک جدید از سوی ریاض بود.

مهار انقلاب اسلامی از صدام حسین به محمد بن سلمان رسیده و حالا او می‌خواهد نقش‌های مهمی چون برنامه بلندمدت مهار انقلاب اسلامی ( به دلیل جوان بودن و قدرت اجرای برنامه بلندمدت) ، مقابله با ایران در مرزها و کشاندن درگیری‌ها به داخل و حتی اشتباهی چون صدام را تکرار کند. این‌زمانی رخ می‌دهد که وحدت در درون جمهوری اسلامی ایران خدشه‌دار شود. بالاتر نیز به آن اشاره شد، طرح مهار انقلاب اسلامی با تغییر فاز بیرونی در داخل نیز تغییر می‌کند. زمانی دشمن می‌تواند از حالت بازدارندگی عبور کند و دست به تجاوز زند که بازدارندگی برایش معنایی نداشته باشد. متأسفانه در چند روز اخیر فضای ضد وحدت و خدشه‌دار کردن امنیت بیشترین آسیب را دیده و می‌توان تصور کرد چرا چنین خطی دنبال می‌شود.

باید نسبت به فاز چهارم مهار انقلاب اسلامی در پسا سرزمین هوشیار و آگاه بود. نظام انقلاب اسلامی در حال رشد و سرعت بخشی به فعالیت عمرانی و اقتصادی است و جنگ جدید بدون توجه به بحث‌های منطقه‌ای و امنیتی آسیب‌زا است. البته اگر کسی بخواهد به سمت ایران دست‌درازی کند با سیلی سخت مواجه می‌شود اما برای جلوگیری از این اقدام خلاف امنیت ملی می‌بایست هوشیار تر باشیم.