سفیر ایران در مصاحبه با تلویزیون اوکراین که امروز (شنبه) پخش شد، افزود: سفر پرشمار گردشگران از کشورهای مختلف به ایران و باز شدن فضای تعامل پس از برجام به جهانیان نشان داد که رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی دروغ پردازی کرده اند وادعاهای مطرح شده نادرست است.
بهشتی منفرد در این گزارش که همراه با تصاویری از مناطق گردشگری، سواحل جنوبی و شمالی ایران، شهرها و زندگی اقوام مختلف بود، اظهار کرد: ایران با وجود مناطق پیرامونی پر از بحران و فعالیت های تروریستی، ثبات و امنیت نمونه ای دارد و توانسته توطئه های مختلف را علیه جمهوری اسلامی خنثی و همزمان پیشرفت های اقتصادی زیادی کسب کند.
وی تاکید کرد: ایرانیان با افتخارات بسیار از جمله عمر خیام نیشابوری، سعدی و حافظ شیرازی که در کشورهای مختلف شناخته شده اند، معرف فرهنگی جهانی هستند و نمی توان ایران هراسی را علیه ایرانیان به افکار عمومی جهان تلقین کرد.
بهشتی منفرد همچنین در بخش همکاری های دو کشور با اشاره به پیشینه تاریخی ایران و اوکراین کنونی اظهار کرد: براساس اطلاعات و پژوهش های تاریخی، اجداد کنونی اوکراینی ها از سرزمین پارس ها یا ایران به اوکراین کنونی مهاجرت کرده اند که نشان می دهد ریشه های تاریخی برای افزایش پیوندهای دو ملت وجود دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین ادامه داد: دو کشور مشابهت ها و تجربه های مشترکی از امکانات و فرصت ها دارند که می توان به سواحل گسترده در ایران و اوکراین، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و این مزیت ها می تواند جذابیت های متقابلی برای افزایش روابط مردمی و اقتصادی ایجاد کند.
بهشتی منفرد در پایان گفت: از سوی دیگر روابط اقتصادی دو کشور در چند سال گذشته نیز روند رو به افزایشی یافته است که عرصه های صنعتی، سرمایه گذاری، تجارت غلات و روغن و صنایع دستی می تواند زمینه ساز جهش بیشتر در همکاری ها با سودمندی دو جانبه باشد.
اوکراین با بیش از 603 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی کی یف در شرق اروپای هم مرز روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی است و همچنین در کناره دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد.
اوکراین که تا پیش از سال 1991 و فروپاشی شوروی یکی از 15 جمهوری این کشور وقت بود، به دلیل جایگاه راهبردی دفاعی در برابر غرب و همچنین موقعیت های اقتصادی، پیشرفت های زیادی در عرصه های مختلف از جمله صنعت جنگ افزاری و هواپیماسازی کرد که هنوز بسیاری از این توانمندی ها را حفظ کرده است و اکنون نیز روابط رو به گسترش سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اروپا دارد.