، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، "هلموت کهل" صدراعظم سابق آلمان معتقد بود که روسیه و اروپا باید در کنار هم بایستند. مسکو کاملا آمادگی آن را دارد و اکنون این شرکای اروپایی روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند.

پوتین گفت: «متاسفانه بسیاری از مسائلی که ما زمانی آرزوی آن را داشته و از آن صحبت می کردیم، تحقق نیافته است، ولی من صددرصد مطمئن هستم که تجزیه و تحلیل درستی آن اهداف را هم برای اروپا و هم اورآسیا اثبات خواهد کرد و می توان گفت که قاره اروپا در صورت تحولات مثبت پیشرفت خواهد نمود و بدون آنها (تحولات مثبت) آینده ای نه برای اروپا و نه برای روسیه وجود نخواهد داشت.»

به گفته وی ، هلومت کهل همیشه می گفت: «اگر ما بخواهیم تمدن خود را در این جهان آشفته و بسرعت در حال تغییر با مراکز قدرت در حال رشد چه در عرصه نظامی و چه اقتصادی حفظ کنیم، باید اروپا و روسیه در کنار یکدیگر بایستند.»

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: «و من با این دیدگاه کاملا موافق هستم. مواضع ما برای همه روشن است و مبتنی بر این است که ما کاملا برای همراهی با اروپا آماده هستیم و شرکای اروپایی ما نیز باید این آمادگی را داشته باشند تا از ترسهای گذشته خلاصی یابیم. هلموت کهل نیز بارها بر کنار گذاشتن این ترس و نگاه مشترک به آینده تاکید کرده بود.»

هلموت کهل که از سال 1982 الی 1998 پست صدراعظمی آلمان را برعهده داشت در تاریخ 16 ژوئن سال جاری در سن 88 سالگی درگذشت. او یکی از سیاستمداران بانفوذ در آلمان و در کل قاره اروپا محسوب میشد که بنیانگذار اتحاد اروپا بعد از پایان دوران جنگ سرد بود. وی همچنین «پدر اتحاد آلمان» لقب گرفته بود.