اردوغان روز سه شنبه در نشست فراکسیون حزب عدالت و توسعه ترکیه در مجلس ملی ترکیه افزود: هر گونه اقدامی در این زمینه تهدیدی علیه تمامیت ارضی عراق بوده و باید متوقف شود.
وی همچنین در ارتباط تحریم برخی کشورهای خلیج(فارس) علیه قطر بیان کرد: این یک حکم اعدام مجازی برای یک کشور است و امیدوارم پادشاه عربستان سعودی به عنوان بزرگ منطقه خلیج(فارس) این مشکل را حل کند و فکر می کنم وی گام های لازم را رهبری خواهد کرد.
وی اظهار کرد: روش هایی که برای انزوای کشور قطر از سوی تحریک کنندگان صورت می گیرد، غیر قابل قبول، غیرانسانی و غیر اسلامی است.
وی همچنین گفت: گروه های تروریستی پ.ک.ک و پ.ی.د و ی.پ.گ از یکدیگر متفاوت نیستند و هر دو گروه ی.پ.گ و پ.ی.د زیر دستان مزدور پ.ک.ک هستند.
وی اضافه کرد: در کودتای 15 جولای سال گذشته خیلی خوب می‌‎دانستیم که چه کسانی مخالف و چه کسانی موافق کودتا هستند و اکنون نیز کسی نمی تواند ادعایی در این زمینه داشته باشد و امروز هم شاهد بازی این کشورها در خلیج(فارس) هستیم.
وی با تشریح دستاوردهای ترکیه در دوره فعالیت حزب عدالت و توسعه گفت: میزان رشد اقتصادی ترکیه که در سه ماهه نخست سالجاری 5 در صد اعلام شده، دو برابر کشورهای اتحادیه اروپاست و ترکیه با این رشد اقتصادی 5 درصدی، میان کشورهای گروه 20 پس از چین و هندوستان در رده سوم قرار دارد.
وی با بیان این که ترکیه زنجیر وابستگی را شکسته و رابطه اقتصادی با صندوق بین المللی پول را قطع کرد، افزود: با رفع تمامی موانع در مقابل سرمایه گذاران زمینه لازم برای سرمایه گذاری برای بخش خصوصی ترکیه فراهم شده و پیشتر که تنها 70 میلیارد لیر منابع مالی برای سرمایه گذاری اختصاص یافته بود، اکنون به 700 میلیارد لیر رسیده است.