محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) در حاشیه اسلو فروم 2017 در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: بیش از 20 سال است که می‌گوییم مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. اگر پس از جنگ عراق قطعنامه ٥٩٨ را به طور کامل اجرا می‌کردیم جنگ کویت رخ نمی‌داد. اگر جلوی جنگ کویت را می گرفتیم داعش و گروه‌های افراطی به وجود نمی‌آمدند.

وی افزود:در شرایط حاضر برای ما خیلی مهم است که تنش جدید بین قطر و عربستان را حتما از طریق گفت‌وگو حل کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: می‌توانیم از قطعنامه هلسینکی استفاده و مسائل را در منطقه حل کنیم.

ظریف همچنین عنوان کرد: باید راه‌حل برد - برد برای همه باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران عنوان کرده عربستان پشت حملات تروریستی تهران است، نیز گفت: مسئولان عربستان اظهاراتی را پیش از این بیان کردند از جمله عادل الجبیر و وزیر دفاع این کشور علنا گفتند که جنگ را به داخل ایران می‌کشیم. این یک تهدید مستقیم است. همان روز حمله تروریستی تهران، جبیر در این زمینه توئیت کرد.
وی ادامه داد: ما هوشیار هستیم و اشراف امنیتی داشتیم که گروه‌هایی در بخش‌های شرقی ایران تحرکاتی را انجام می‌دهند و از خاک همسایگان استفاده می‌کنند که به ایران حمله کنند، دو ماه پیش مرزبانان ایرانی در میرجاوه به شهادت رسیدند و آنها از موقعیت همسایگان بر علیه ما استفاده می‌کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه سیاست خارجی ایران واضح است و از 1986 همه مسئولان ما گفته‌اند که دنبال امنیت منطقه‌ای هستند، اظهار داشت: به دلیل جغرافیای منطقه ما خواستار امنیت در منطقه و همچنین برای خودمان هستیم. به جز این یک بار حملات تروریستی، ما امن ترین کشور منطقه هستیم.

وی به مشارکت بالای مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره کرد.
ظریف اضافه کرد: ما امن هستیم، ولی خواستار امنیت منطقه هستیم حتی برای عربستان و قطر چون ناامنی چیزی جز خسارت و ضرر به همراه ندارد. ما خواستار امنیت در منطقه و همچنین برای همسایگان هستیم.
‌انتهای پیام/