صدراعظم آلمان، در سفر خود به مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، بدون اشاره مستقیم به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد: ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیک نمی‌تواند مشکل مهاجرت را حل کند. 
 
وی در ادامه افزود: تاریخ نشان داده است مشکل مهاجرت فقط در صورتی حل خواهد شد که کشورها با همسایگان خود به خوبی رفتار کنند. واضح است که نخست باید دلایل مهاجرت افراد، مورد توجه قرار گیرد. این بدان معناست که دیوار کشیدن و جدا کردن خود از دیگران نمی‌تواند چنین مشکلی را حل کند.
 
آنگلا مرکل اعلام کرد: راه حل اصلی مقابله با بحران مهاجرت، بالا بردن استانداردها و فرصت‌های زندگی در مناطق آسیب دیده است.
 
ساخت دیوار مکزیک یکی از وعده های اصلی دونالد ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی بود. وزارت امنیت داخلی آمریکا پیش‌بینی کرده است که ساخت این دیوار بیش از 21 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این درحالیست که برخی منتقدان این طرح، هزینه ساخت چنین دیواری را بسیار بیشتر از این ارقام تخمین زده‌اند.
 
آنگلا مرکل که از سال 2015 بیش از یک میلیون مهاجر را به کشور خود راه داده است، تاکنون بارها بخاطر پذیرش پناهجویان مورد انتقاد قرار گرفته است.