محسن هاشمی‌رفسنجانی معاون عمرانی دانشگاه آزاد در حاشیه مراسم رونمایی از تندیس و نام‌گذاری مجتمع فرهنگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با قدردانی از دست‌اندرکاران نصب تندیس و نام‌گذاری مجتمع فرهنگی واحد مشهد به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ابراز امیدواری کرد نام و یاد و خاطره آن مرحوم همیشه زنده بماند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نقش اساسی و قابل تقدیری در ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی داشته، افزود: یکی از خصوصیات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آینده‌نگری بود که این امر در تصمیمات ایشان در طول فعالیت‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب موج می‌زد.

وی خاطرنشان کرد: ایشان قبل از سال 46 در راستای ترویج مکتب تشیع با همکارانشان یعنی شهیدان بهشتی و باهنر اقدامات مفیدی انجام دادند و آثار ارزشمند آنان مانند مقالات‌شان در سراسر کشور بین طلاب و روحانیون و حتی فرهیختگان مورد استفاده قرار می‌گرفت به طوری که اکنون نیز می‌توان از بعضی از آنها استفاده کرد.

هاشمی ایجاد و راه‌اندازی بنیاد رفاه در سال 46 توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با همکاری دوستان و کمک اصناف و همکاری معنوی همکارانشان را از فعالیت‌های دیگر این مرحوم قبل از انقلاب نام برد و اظهار داشت: این بنیاد در روز حضور امام خمینی(ره) در ایران، مقر ایشان می‌شود و بسیاری از تصمیمات مهم برای تثبیت انقلاب در این مکان گرفته می‌شود.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تصمیم ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز در خطبه‌های نمازجمعه توسط ایشان مطرح می‌شود و با کمک یک میلیون تومانی حضرت امام در بحبوحه جنگ، دانشگاه شکل می‌گیرد و امروز این دانشگاه تبدیل به ثروت اجتماعی و فرهنگی هنگفتی شده است به طوری که بیش از پنج میلیون فارغ التحصیل دارد و اکنون دارای یک میلیون و 600 هزار دانشجو است و 11 میلیون مترمربع ساختمان مسقف و 40 میلیون متر مربع محوطه‌سازی دانشگاهی با کیفیت بالا ایجاد کرده و ساخت آزمایشگاه‌ها، تجهیزات کارگاهی، کتابخانه و ... نیز نتیجه این فعالیت‌هاست.

هاشمی تصریح کرد : دانشگاه آزاد اسلامی در آن زمان و در بحبوحه جنگ با وجود مخالفت خیلی‌ها در کشور از جمله کسانی که از چهره های علمی و متخصصان علم توسعه بودند و در خارج تحصیل کرده اند، ایجاد می‌شود.

وی افزود: آنها حتی مخالف ساخت مترو بودند اما مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 63 در خطبه های نمازجمعه بر ساخت مترو تاکید می کند. آیت الله هاشمی رفسنجانی حتی وقتی صحبت از ساخت قطار شهری مشهد می‌شود به فوریت مجوز ساخت آن را می‌دهد و از همان سال فعالیت های قطار شهری مشهد هم آغاز می‌شود.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: در صنایع دفاعی کشور نیز ایشان همیشه در فرماندهی جنگ از صنایع موشکی کشور حمایت می‌کرد به طوری که موشک‌هایی که امروز عامل اقتدار و قدرت کشور هستند، آن زمان پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: در زمینه‌های دیگر مانند آب، برق و گاز نیز ایشان با آینده نگری و در راستای توسعه رفاه مردم گام بر می‌داشت که امیدوارم نام ایشان به خاطر رفاه و توسعه کشور همیشه جاودان بماند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه آن مرحوم حتی در پژوهش‌های قرآنی مبدع تفسیر راهنما بود، اظهار کرد: ایشان تمام تفسیر قرآن را در زندان نوشتند که امیدوارم تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن مورد استفاده قرآن‌پژوهان در سراسر کشور قرار گیرد.

هاشمی درباره افق و آینده دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیت‌الله هاشمی همیشه خواستار این بودند که دانشگاه به سمت پژوهش محوری و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان حرکت کند تا در کنار تحصیل علم، زمینه اشتغال دانشجویان نیز فراهم شود و این دانشگاه از نظر فعالیت های پژوهشی در کشور شاخص باشد.

وی درباره برنامه‌های عمرانی پیش‌روی دانشگاه آزاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: فعالیت‌های عمرانی همچنان مانند گذشته در حال انجام است. فعالیت‌هایی مانند طرح شفا(شهرک‌های فناوری آزاد) و شهرک های فناور و توسعه گردشگری در دانشگاه در ساختمان های بلااستفاده به ویژه در بخش خوابگاهی در حال انجام است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: طرح تجمیع ساختمان‌های پراکنده دانشگاه، ساخت مجتمع پزشکی تهران و طرح تجمیع واحدهای دانشگاه در تهران جنوب، تهران شمال، تهران مرکزی و حتی در شهرهایی که ساختمان هایشان پراکنده است با ایجاد مجتمع دانشگاهی، یعنی تبدیل احسن این ساختمان ها با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا دکتر نوریان مشغول بررسی همه برنامه‌های دانشگاه هستند و تکلیف فعالیت‌های عمرانی نیز با سرعت‌گیری بیشتری روشن می‌شود که امیدوارم این اتفاق هر چه سریع‌تر رخ دهد.

هاشمی افزود: دکتر نوریان قرار است برنامه های خود را در هیات امنا مجددا مطرح کنند و با تایید هیات امنا، برنامه ها را ابلاغ مجدد کنند تا بتوانیم فعالیت ها را گسترش دهیم.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در روند جاری کارها خللی وارد نشده اظهار کرد: همه فعالیت‌ها بر اساس برنامه در حال انجام است به طوری که اکثر پروژه های نیمه تمام را در سال 96 به پایان می‌رسانیم. بنابراین امیدوارم این امر با کمک و همکاری دکتر ولایتی و دکتر نوریان محقق شود.

وی گفت: بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خوشبختانه موضوع دانشگاه آزاد اسلامی هم برای مقام معظم رهبری و هم هیئت‌امنای دانشگاه اهمیت ویژه‌ای داشت به طوری که با درخواست هیات موسس مقام معظم رهبری وارد شدند و آقای دکتر ولایتی را به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه منصوب کردند.  امیدوارم هر دو این بزرگواران یعنی دکتر ولایتی و دکتر نوریان راه اعتدالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی مدنظرشان بود بویژه در بخش علمی و بخش مدیریت دانشگاه را دنبال کنند.

هاشمی تاکید کرد: امیدوارم روز به روز شاهد بروز ایده‌های آن مرحوم در دانشگاه باشیم به ویژه در بخش دانش بنیان که مدنظر دکتر ولایتی هم هست و با تصمیمی که اخیرا ایشان گرفتند و بودجه پژوهشی دانشگاه را دو برابر کردند، نشان دادند که چنین تفکری دارند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه با برنامه‌ریزی به سمت کیفی کردن برنامه‌های خود حرکت کرده و در بخش‌های مختلف آموزشی روز به روز کیفی‌تر عمل کند. هنوز برخی از واحدهای ضررده وجود دارند که باید با تلاش، اقتصاد دانشگاه مثبت شود و با جلوگیری از تعطیلی واحدهای زیان‌ده و برخورداری اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه از وضعیت رفاهی بهتر با کیفیت بیشتری به تلاش های خود در دانشگاه ادامه دهند.